Saturday 18 June 2011

NORT 1 - Nr.18

I torsdags løb jeg første afdeling af Nordic Orienteering Tour som også var første World Cup afdeling i år. Optakten var som tidligere nævnt ikke optimal og jeg er heller ikke blevet fri for mine knæsmerter, og det er stadig ondt når jeg belaster det meget. Jeg har derfor løbet på smertestillende for ikke at det skulle påvirke min løbestil og koncentration om konkurrencerne. Ikke noget jeg normalt ville gøre, men eftersom eksperterne har sagt at jeg ikke kan skade eller overbelaste det mere end det allerede er, har jeg valgt at løbe både NORT og Jukola. Jeg vil på denne måde bare udsætte helingen af den blødning som ligger under patellasenen og som irriteres ved stor belastning med bøj på knæet.

Jeg fik løbet lidt i dagene op til konkurrencerne i torsdag og følte at formen var ok da jeg trykkede lidt til på modelevent onsdag. Kvalifikation talte mere end bare at kvalificere sig til finalen, da det var tiden herfra som talte i det samlede. Jeg startede noget usikkert, havde svært ved at finde stien til 1'eren og var ved at løbe forbi posten. Til 3'eren valgte jeg at køre ligepå, men fik ikke gennemført vejvalget ordenligt på toppen og ind i posten og mistede 30sek. Tendensen med usikkerhed fortsatte til 4 og 5'eren, hvor jeg løb for højt og langt på begge og ikke klarede at tilpasse afstandsbedømmelsen til 1:5000 som ellers var et hovedfokus. På post 5 havde jeg mistet over 2min på bom og lå nr.60 og indså at nu skulle der arbejdes. Bortset fra et svaj til 7'eren, løb jeg stort set fejlfrit resten af vejen og arbejde mig stille og sikkert opad på resultatlisten. Jeg havde lidt hjælp fra andre løbere midtvejs (Rollier) og tilsidst (Föhr), men var skarp i min orientering og var før Föhr på alle poster efter kortskiftet. Fra post 5 og hjem mistede jeg bare 1min yderligere til Lundanes og var 3½min efter i mål. Der var meget hård kamp om pladserne i finalen, men jeg klarede mig lige akkurat med en 26.plads, 20sek fra at ryge ud.

Der var ikke meget tid til at slappe af mellem løbene, og jeg var træt i hovedet og kroppen da jeg ankom til karantænezonen, efter det første hårde løbepas i to uger. Jeg fik dog mandet mig op og følte mig klar til start efter en god opvarmning. Finalen var en almindelig sprint med en blanding af gammel by med kringlede brostensbelagte gader og skræntorientering i skovområder. Ikke specielt udfordrende teknisk, så der skulle presses på fysiskt hele vejen. Jeg prøvede at løbe et godt disponeret løb og ikke brænde krudtet af på de første modbakker og langstræk. Det betød også at det var på de stræk jeg for alvor tabte tid til de bedste, men tilgengæld holdt jeg det tekniske flyd hele vejen, lavede ingen nævneværdige fejl og var også tom for kræfter tilsidst. Så alt i alt var jeg godt tilfreds med præstationen og havde ikke meget mere at skyde med på dagen. Det holdt til en 18.plads, 58sek efter, nogle bonussekunder i NORT-regnskabet og lidt World Cup points, så det synes jeg var en godkendt "sæsondebut".

Målsætningen på forhånd var en 15.plads i kvalen og en 20.plads i finalen, så jeg levede ikke helt op til det, men set i sammenhæng med mine præstationer var målsætningerne realistiske at opnå.

I nat går det så løs med Jukola. Jeg har lige siddet og set damernes spændende stafet her på hotelrummet og det har øget spændingsniveauet et par hak. Kroppen har været ganske smadret efter i torsdags, men jeg har tro på at jeg nok skal være brugbar frisk til i nat. Vi har desværre haft en del problemer med skader og sygdom i Bækkelaget, og i formiddags måtte Carl så melde afbud, da han havde fået lidt ondt i halsen og ikke ville risikere noget. Der er derfor blevet en del omrokkeringer, men jeg skal fortsat løbe den korte 5.tur for ikke at risikere noget med knæet. Vores målsætning er top10, og selv med afbud fra Carl føler jeg at det er realistisk at opnå. Jeg starter omkring kl 3 i nat, så nu er det tid til mad før jeg skal prøve at få sovet lidt.

No comments: