Wednesday 8 June 2011

Kunsten at toppe formen...

Nu er der bare en uge til det går løs med årets World Cup, og så er det store spørgsmål om hvorvidt man har klaret at ramme topformen både fysisk, teknisk og mentalt.

Normalt kan jeg godt lide at træne mange intensive træninger i ugerne op til et mesterskab, for så at finde overskuddet de sidste dage op til, noget jeg lykkedes meget godt med til EM sidste år.
Men før NORT bliver det et lidt andet oplæg jeg mere eller mindre ufrivilligt kommer til at køre!

Knæet blev gradvist bedre efter nogle rolige dage i Frankrig og jeg fik gennemført en del relevante o-tekniske træninger de 3 sidste dage, uden at jeg havde problemer. Men efter hjemrejse til Danmark blev knæet en smule værre igen og jeg var derfor til scanning hos Team Danmark i tirsdags for at få tjekket præcist hvad der er problemet. Slaget jeg fik søndag for 1½ uge siden har heldigvis ikke beskadiget sener, ledbånd eller brusk i knæet, men der ligger fortsat en blødning (og hævelse) under patellasenen, som bliver trykket og gør ondt når jeg bøjer knæet med belastning. Ikke noget alvorligt, men det vil fortsat tage noget tid (2-10 dage(!)) for at få væk, for hvis jeg fortsætter almindelig træning vil det tage længere tid om at hele.

Jeg fik derfor besked på at tage 4 dage helt uden løbetræning (tir-fre) og så kunne jeg begynde at bygge løbetræningen stille og roligt igen. De mente at hvis jeg var god til at holde planen, træne en del alternativ træning for at få cirkulation til området, i tillæg til behandling med is og kompression, var der stor sandsynlighed for at jeg kunne træne normalt igen i starten af næste uge.

Planen for at blive optimalt klar til NORT består derfor i mtb-ture og intervaller på cross-trainer indtil fredag og derefter rolig start på løbetræningen igen og forhåbentlig også nogle korte intensive løbetræninger før torsdag for at få vænnet benene til at løbe stærkt igen.
Perioden bliver derfor ret rolig træningsmæssigt, og det bliver spændende at se hvordan formen udvikler sig. Det som giver mig tro at den fysiske form nok skal være på plads, er at jeg har en så stor træningsbelastning bag mig med op mod 60 timers træning i maj, hvor jeg også har skruet op for intensiteten. Så at jeg har en uges tid nu uden den store løbetræning, men hvor jeg forsat kan holde kroppen igang med alternativ træning og ellers finde det fysisk overskud, tror jeg egentlig sagtens kan være gavnligt for at toppe formen.
Teknisk får jeg måske ikke helt den samme opladning, men jeg føler mig uanset godt forberedt på de udfodringer som kommer med mange sprint-relaterede konkurrencer.
Og mentalt har jeg i samarbejde med Kenneth arbejdet hele året med mine at kunne observere, acceptere og give slip på alle forstyrrende tanker både før, under og efter konkurrencer, men også i hverdagen, for at kunne være fuldt tilstede og koncentreret om det jeg er i gang med. Ved hjælp af Mindfullness føler jeg allerede at jeg i første omgang er blevet meget mere bevidst om hvordan mit tankemønster er, og i tillæg lært at acceptere og give slip på de tanker som forstyrrer mig. Jeg har stadig et stykke vej til at det sidder som en automatisk del af mig, specielt under stressede situationer som et vigtig konkurrence kan være, men NORT vil også give mig vigtig erfaring videre mod VM.

Så selvom forberedelserne i udgangspunktet ikke bliver som jeg havde planlagt dem, så er jeg egentlig ret fortrøstningsfuld for at jeg nok skal ramme topformen og præstere på højt niveau om en uges tid.

No comments: