Wednesday 4 August 2010

VM - Finally!

I morgen rejser jeg til Trondheim for sidste gang i denne omgang, for nu er det endelig tid til VM!

De sidste forberedelser blev godt nok lidt hæmmet af at jeg var syg under Student-VM og det havde svært ved at slippe den efterfølgende uge. Men i stedet for at træne, fik jeg i stedet slappet fuldstændig af i sommerhus på Mols med familien Linde, og hjemme hos mine forældre. Jeg startede træningen for alvor igen her i weekenden og selvom det var tungt at komme i gang igen så har jeg følt mig gradvist bedre og bedre løbende. Jeg har kørt 4 hårde træningsdage med o-intervaller, langtur i terræn, bakkespurter, og korte intervaller, så nu skal der bare lades op. Selvom det ikke var optimalt med små 2 uger med sygdom, tror jeg ikke det kommer til at betyde noget for den fysiske form, da jeg alligevel havde planlagt dem som restitutionsuger. Det er vigtigste er at jeg er blevet frisk igen og har fået trænet igennem de sidste dage efter planen.
Det giver også selvtillid at se tilbage på et træningsår, som stort set har kørt efter planen, for første gang siden 2005-2006, og jeg kan mærke på kroppen at den glæder sig til at komme igang snart.
De fysiske forberedelser føler jeg der er godt styr på, og det samme føler jeg med de tekniske og mentale forberedelser. Jeg har i mine VM-forberedelser trænet 44 O-træninger og konkurrencer i Trønderterræn, og har desuden gennemført 155 o-træninger/konkurrencer siden 1.nov. Det er gennemsnit på rundt 4 o-tekniske pas/uge. Det er meget mere end jeg har gjort før og både rent o-teknisk og løbsteknisk har jeg flyttet mig meget i år. Jeg ligger på samme tekniske niveau som før EM, der er en del småfejl (10-30sek), som forhindrer det helt perfekte løb, men jeg håber og tror på at jeg kan få det hele til at gå op i en højere enhed som i Bulgarien.

Desuden har jeg nørdet meget med gamle kort og forestillet mig hvordan det kan blive, så der er ikke meget som kan overraske mig. Det som bliver udfordringen (som på EM) er at finde det rigtige spændingsniveau, så jeg kan præstere optimalt, men det fungerede godt til EM, og jeg har gode støttepersoner rundt mig, som kan hjælpe hvis det er.

Jeg kan ikke forvente at jeg præstere bedre teknisk end jeg plejer bare fordi det er VM, men jeg ved at hvis jeg får alt til at stemme og rammer topformen, så har jeg potentiale til at gå i top10 på både lang og mellem. Det var præcis den målsætning jeg skrev ned i starten af sæsonen, og det føles godt at tingene går som planlagt...
Jeg glæder mig forresten også rigtigt meget til at løbe stafetten sammen med Søren og Mikkel. Søren har som sædvanligt kommet i storform på ingen tid, Mikkels forberedelser har også gået som planlagt, og vi viste til EM at vi kan være med, så det bliver fedt!

Her kommer også lige lidt billeder fra min og Anes tour de Norge.
Vandretur på Besseggen
Udsigt over Geirangerfjorden
Langtur op på Åsenakken 869 m.o.h. ved Hellesylt
Løbetur ved Kristianssund

No comments: