Sunday 25 July 2010

WUOC - sidste konkurrencer før VM

Selvom jeg aldrig nåede at blive helt frisk for forkølelsen under Student-VM, fik jeg gennemført nogle gode teknisk og taktiske konkurrencer, som en generalprøve til VM, da jeg ikke skal løbe flere konkurrencer før det brager løs i Trondheim om 2 uger.



Langdistancen burde jeg nok ikke have løbet set i bagklogskabens lys, da det var forfærdelig tungt fysisk og jeg ikke kunne trække vejret ordenligt. Jeg følte mig dog nogenlunde frisk i hovedet hele vejen, og det var vigtigt at få en hård gennemkøring over timen, for at arbejde med teknikken og indstillingen efter jeg blev rigtig træt. Det blev jeg allerede på vej til 3'eren og specielt når det gik opad, måtte jeg bare finde overlevelsestempoet. Teknisk var det ikke fejlfrit, med en stor retningsfejl til 3'eren, et dårligt defensivt vejvalg til 9'eren og kroge på 11'eren og 14'eren, men jeg er sikker på at jeg med mere fysisk overskud kunne have undgået dem. I mål var jeg næsten 10min efter suveræne Merz, og 5min efter 2.pladsen, som nr.16.
Jeg er dog tilfreds med at jeg holdt dampen oppe hele vejen, holdt koncentrationen og ikke gav op, hvilket bliver den store udfordring, når der skal løbes 15km i trøndermoser.




Ligesom på VM står jeg over sprinten, hvilket også var godt nok for helbredet med en hviledag så jeg kunne blive lidt friskere til de næste konkurrencer. Torsdag var der mellemdistance, kroppen føltes bedre, og jeg var tændt før start. Jeg lagde rigtig godt ud, synes jeg havde god fart og posterne sad lige i skabet. Tabte 10sek på at prøve at kantløbe til 6'eren, men fik lagt en god plan til 7'eren, med at tage den ovenfra og bruge vækstgrænsen og slugten som indgang i posten. Det gik efter planen indtil jeg ikke kunne finde slugten hvor posten skulle være. Ifølge kortet skulle den gå længere op og derfor være tydelig, så jeg blev i i tvivl og løb i stedet forvildet rundt, selvom jeg godt vidste hvor jeg var. Det kostede mindst 1min og stressede mit løb lidt. Til 9'eren havde jeg også god kontrol indtil 100m før posten hvor jeg var for uforsigtig og røg for langt ned som kostede 25sek. Kortet var generelt ikke helt godt på sidste runde og flere steder var jeg i tvivl (især post 12), men havde lært lektien fra post 7 og stolede på mig selv hvilket også gav bonus. Fysisk føltes det overraskende godt hele vejen, selv med 2min bom blev jeg 13'er, 2min efter Merz, og 20 sek fra top6.



Dagen efter var der stafet, hvor vi havde Sigge på 1. Rasmus på 2. og mig på sidstetur. Sigge startede godt og vekslede som 5'er, mens Rasmus havde en dårlig dag med meget bommeri, og sendte mig ud i en 13 mands gruppe fra 9-22 plads. Jeg havde lidt korte gaflinger i starten og var forrest i min gruppe og kunne mærke at det ikke var mange der kunne følge med. Til 7'eren var jeg alene, men Gristwood og Kovacs kom indenom på kortere gaflinger ved 7-8'eren. Jeg havde som plan at udnytte de andre, men forsat have kontrollen selv i posterne og det gik rigtig godt. Jeg gik i mine egne gaflinger ved 10'eren og 13'eren og lå ellers og kontrollerede bag de to andre, indtil de bommede på 14'eren og jeg tog teten. Men på sidste runde blev der gasset op og jeg måtte kæmpe for at følge med op af bakken. Vi bommede dog posten alle posten og jeg røg bagerst og Tyskland kom også op. Tilsidst havde jeg ikke noget ekstra til afslutningen, men kunne løbe ind til en 12.plads i kontakt med dem jeg gik ud med, hvilket giver god selvtillid før 2.turen på VM-stafetten.

Alt i alt er jeg godt tilfreds med Student-VM som gav en del af de bekræftelser på at jeg er på rigtig vej. Fysisk var jeg naturligt nok ikke helt på toppen pga forkølelsen og hård træning op mod, men med nogle rolige dage for at komme helt ovenpå og 2 restitutionsuger før VM, er jeg fortrøstningsfuld mod at topformen nok skal komme i tide. Teknisk og mentalt har jeg fundet et godt stabilt niveau, har enkelte smådetaljer jeg skal have justeret i dagene op til, men ellers er det bare afslapning fremover og finde glæden og lysten. Som det var til EM hvor jeg fysisk var stærk og også løftede mit tekniske niveau tilsvarende, håber jeg at jeg også kan få det hele til at gå op i en højere enhed i Trondheim.









2 comments:

shetheson said...

replica bags manila useful source c4s65f1l85 zeal replica bags pop over to these guys z3j90q2f78 replica louis vuitton handbags replica bags high quality i4v85x8y24 replica bags check out this site v0q70b9m89 replica prada nylon bags

tasla said...

m4w19s6v91 k8d55q5f84 w3g61y5p39 u2m34y5v27 s8o68v6s86 j6w24s7i24