Monday 4 June 2012

I'm back

I sidste weekend løb jeg de danske testløb til VM og i denne weekend deltog jeg i de norske testløb til VM (inkluderet NM-sprint). Og generelt har det været positive tilbagemeldinger jeg har fået...

Jeg har nu kunnet løbetræne ordenligt i 3 uger efter de 6 ugers skadespause, og det har gået over al forventning. Selvom det har været hårdt at komme i gang med at løbe igen, så har ben og krop hurtigt vænnet sig til det. I sidste weekend var jeg ret spændt på hvordan kroppen ville reagere på 3 konkurrencer på 3 dage, men det gik godt alle dage.
Lørdag var det mellemdistance i Stagsrode, hvor jeg løb nogenlunde teknisk, men med over 2 minutters småbom totalt, og generelt følte at teknikken var ret rusten. Fysisk var det ok, men jeg var lidt forsigtig, specielt i starten, men jeg mærkede ikke noget til knæet. Det blev til en 4.plads, 45sek efter, og en konstatering af at den fysiske form ikke er så dårlig som frygtet. Søndag var der langdistance i Frederikshåb, hvor jeg startede ud med mål om trykke på så længe som krop og knæ kunne klare. Igen svarede kroppen fint, og jeg fik kæmpet mig hele vejen rundt, og det var kun den sidste halve time hvor jeg for alvor blev træt. Teknisk var det igen noget varierende, men alligevel holdt det til sejr. Mandag var det tid for Sprint i Nyborg. Benene var smadrede og ømme, men da jeg først kom i gang fungerede det fint fysisk. Jeg valgte dog forkerte sko, og havde store problemer med at stå fast på de glatte volde, hvor jeg tabte alt for meget tid. Jeg blev nr. 2, 5 sekunder efter.

I torsdags tog jeg turen for sidste gang til Oslo i denne omgang, for at deltage i de norske VM-testløb denne weekend. Torsdag eftermiddag var der langdistance ved Hønefoss, hvor første del gik på en furumo, med veksling af helt fladt åbent og letløbt, og kuperede raviner, og sidste del som var barsk og tungt norsk terræn. Jeg var slidt i benene efter nogle hårde dage med tung træning, så jeg tog det mest som en fin træningstur med henblik på langdistancen i Schweiz, som dog bliver noget helt andet terræn, som kommer til at passe mig bedre.  I mål var jeg 12 minutter efter Olav, som nr. 12 og igen havde jeg kræfter hele vejen, hvilket bekræfter mig i og giver selvtillid på at jeg kan præstere godt på VM-lang. Teknisk var det også meget bedre end i sidste weekend.
I fredags holdt jeg lidt afskedsfest, for de mennesker jeg har haft mest med at gøre her i Oslo, men det blev bare til et par øl, og jeg kom ikke alt for sent i seng, så jeg var nogenlunde frisk til NM-sprint i går. Der var kvalifikation om formiddagen, hvor jeg lavede lidt småfejl, men ellers løb stabilt uden at presse helt igennem, og blev nr.4. Efter en del timer i karantænezone, var det tid for finale. Jeg var tændt og opsat på at gøre en god figur i mit sidste NM. Jeg løb godt og offensivt hele vejen, med få fejl, og den største på 10 sekunder til post 5, hvor jeg løb skævt ind i posten. Fysisk følte jeg også at der var godt tryk i benene, og det var dejligt at løbe ind til 4.plads, 34 sekunder efter.
I dag var det tid for mellemdistance i reelt Vestmarkaterræn, med meget kuperet og stenet terræn, ikke lige noget for mit knæ. Jeg følte at jeg var meget forsigtigt, specielt når det gik nedad, og simpelthen ikke turde give slip, som jeg normalt gør. Jeg lavede 2 reele fejl undervejs, på langstrækket hvor jeg fik sat mig fast i nogle væltede træer, og til 11'eren, hvor jeg ikke kunne se posten, det kostede 2x45 sekunder. Ellers var det en god teknisk præstation, og fysisk var det heller ikke så værst. Jeg blev nr.8, 3 minutter efter.

Totalt set må jeg indrømme at jeg er positivt overrasket hvor hurtigt genoptræningen har gået, og hvor god formen er både fysisk og teknisk. Selvom jeg hele tiden har håbet på at jeg kunne blive 100% klar til VM, så er det først for alvor nu, at jeg er helt sikker på at det er realistisk. Træningsplanen er lagt, så nu gælder det om at  være disciplineret, og hele tiden føle hvordan kroppen har det, så jeg ikke risikerer sygdom og skader. De næste uger bliver i mængdetræningens tegn, men jeg skal også begynde at sætte rigtig fart på intervallerne igen, for at bygge formen op mod VM. Næste konkurrence bliver Jukola om 2 uger, hvor jeg skal løbe sidstetur i min sidste optræden for Bækkelaget.

1 comment:

Ole Lind said...

Det er fedt at høre.
VM kan blive en fest!