Thursday 24 May 2012

Comeback!

I weekenden er det tid for at jeg igen skal løbe orienteringsløb for alvor igen, når der er iagttagelsesløb til VM med mellem lørdag, lang søndag og sprint mandag.

De sidste uger har gået med optrapning i løbetræningen igen, i tillæg til at blive færdig med bacheloropgave og få overstået den sidste eksamen i Cellebiologi. Det har været hårdt og også lidt træls at skulle sidde og læse, mens de andre har løbet EM, men nu mangler jeg bare at forsvare opgaven i morgen, så er jeg omsider færdig med min bachelor i Idrettsbiologi.
Træningen har været lidt underlagt læsningen, men jeg har fokuseret på at have kvalitet på de træninger jeg har gennemført, og det har egentlig gået fint nok. Jeg har gradvist øget løbetræning, hvor det var 1 times løb den første uge i maj, 4½ time i anden uge og 8 timers løbetræning i sidste uge. I tillæg til flere og længere løbeture, har jeg de sidste uger også udfordret mig mere og mere igennem hårde løbetræninger og løb i ujævnt terræn, og også decidere o-tekniske træninger med kort. Knæet har det rigtig godt og jeg har ikke mærket noget til det siden jeg startede med at løbe, og det føles stabilt og stærkt. Kroppen har tilgengæld haft det hårdt til tider med den øgede belastning, og jeg har ofte været meget øm og træt i lægge og lår, men det har fungeret godt med nogle rolige dage ind i mellem.

Så jeg føler at kroppen er i stand til at løbe i weekenden, om ikke for fuldt, så ikke langt fra. Jeg kommer til at fokusere på de tekniske opgaver, og så må farten indrette sig efter det. Om jeg skal løbe hele langdistancen søndag, bliver en vurdering efter mellemdistancen lørdag, og hvordan kroppen føles søndag. Jeg har overhovedet ingen forventninger til hvordan formen og resultaterne er, men det er heller ikke det som er vigtigt på nuværende tidspunkt. Jeg har brug for flere uger med opbyggende løbetræning før jeg kan forvente at kunne løbe rigtig hurtigt igen.
Det er derfor dejligt at have fået tillid fra landsholdsledelsen, og er blevet forhåndsudtaget til både World Cup og VM, noget der giver mig den fornødne ro i min genoptræning, så jeg ikke risikerer noget.

Jeg ligger lidt foran planen i forhold til den oprindelige plan frem mod VM, og eftersom jeg har fået trænet så meget alternativ træning de sidste 2 måneder, betyder det at afbrækket fra løbningen ikke kommer til at betyde noget når VM begynder midt i juli. Den grundlæggende form er rigtig god, og benene skal nok nå at komme i omdrejninger, så jeg kan få minimum en måned med normal god træning, hvor jeg spidse VM-formen.

Og så bliver det ikke mindst fantastisk fedt at komme ud i skoven og løbe noget orienteringsløb igen. Det har jeg sgu savnet :)

2 comments:

Anonymous said...

Fantastisk at det går så hurtigt fremad. Gør du noget speielt for at overvinde frygten for at det kan ske igen; eks tapning eller specialtrœning af reflekserne?

Mvh
Pablo Jensen

Tue Lassen said...

Jeg har trænet rigtig meget balancetræning og styrketræning, for at genoptræne både styrke og aktivering af reflekser, så jeg føler egentlig at knæet er meget stabilt. Det er klart at skaden ligger som en meget ubehagelig oplevelse i baghovedet, så for at kunne løbe mere frit, har jeg brugt og kommer til at bruge optapening det næste stykke tid, når jeg skal løbe hurtigt i terræn med kort...