Saturday 26 June 2010

Nordic Tour afsluttes i dag!

I eftermiddag er der jagtstart i Nordic Tour her i Raufoss i Norge hvor der for første gang på touren (forhåbentlig) venter rigtig orientering.

1.afdeling blev løbet i Finland, hvor jeg havde en forfærdelig start på løbet med 4 bom på de første 5 poster (1½min) men derefter fik jeg styr på teknikken og løbet stabilt resten af vejen. Fysikken var som ventet ikke helt på toppen, og det føltes helt forfærdeligt, så jeg var godt tilfreds med at være under 3min bag vinderen, min dårlige start taget i betragtning. Konceptet med at have skiftet fra mellemdistance på 1:10000 til sprint på 1:4000 har mange gode muligheder og udfordringer. Men når arrangørerne vælger et mellemdistanceterræn som de gjorde med meget begrænsede tekniske udfordringer, så mister konceptet sin mening. Jeg vil tippe sværhedsgraden på vores bane til at man sagtens kunne sende H/D 13-14 ud på banen... At jeg så bommede alligevel er jo til grin, men en kombination af for dårlig fokus og koncentration før start, og efterfølgende stress når jeg bommede, gjorde desværre udslaget.

Vi løb også lige jukola i Finland inden turen gik til Sverige. Jeg løb 6.tur for Bækkelaget, og inden start havde vi store forventninger da terrænet passede os fint. Men det var dog noget svingende præstationer før mig og jeg blev sendt ud som nr.26 over 33min bag Halden. Jeg havde stået og ventet i starten i lang tid og det var demotiverende at se alle de andre hold vi havde ligget sammen med gå ud. Jeg prøvede dog at fokusere på min egen præstation og tage mig god tid i orienteringen. Jeg lavede lidt småfejl i starten og på langstrækket fik jeg lavet en stor parallelfejl som kostede 3min inden jeg fik den rettet op. Resten af vejen gik rimeligt og jeg overhalede flere hold og kunne sende Carl ud som nr.20, med 12.bedste tid, 5min efter hurtigste. Carl løb (som altid) rigtig godt og vi endte som 13'er, så det var en god afslutning.

2.afdeling var Knock-Out Sprint i Stockholm, med kvalifikation og kvartfinale på Universitetet og Semi- og finale i Gamle Stan. Jeg havde en del at revancere rent teknisk og mentalt fra 1.afdeling, og prøvede at geare mig ekstra op. Det lykkedes og jeg løb en god sprint, hvor jeg også fik taget de rigtige beslutninger undervejs. Fysisk var det forsat tungt, og jeg måtte virkelig bide smerterne i mig på sidste del af banen. Men det holdt til en 25.plads og lige akkurat en plads i kvartfinalen, som også var målet på forhånd.
I kvartfinalen var jeg oppe imod overmagten (Khramov, Gonon, Lauenstein, Sirmais), og der blev løbet virkeligt stærkt og taget de bedste vejvalg. Jeg havde ellers planlagt at ligge lidt bag med fuld kontrol og håbe at de andre ville lave fejl, men det gjorde de ikke. Jeg var med indtil 4 poster før mål, men tabte lidt rent fysisk og prøvede at indhente det tabte på et eget vejvalg. Det kostede dog 5sek og var 4'er i mål.
Konceptet fungerede ellers ret godt, og det var spændende at følge med i Finalerne inde i Gamle Stan, hvor flere af favoritterne bommede sig væk. Jeg må dog bare indse at hvis jeg skal gøre mig gældende i sådanne konkurrencer skal jeg løbe en del hurtigere på hårdt underlag..

Senere i dag skulle jeg dog gerne kunne gøre mig mere gældende, når der er jagtstart i touren. På modelevent i går var virkelig krævende både o-teknisk og især løbsteknisk, men også mega fedt og noget terræn der passer mig godt, fordi det er sådant noget jeg træner i. Fysisk bliver det nok endnu en tung dag, da vi har trænet en del i Halden efter Stockholm, men teknisk og mentalt føler jeg mig klar, og så tror og håber jeg også at jeg kan klatre lidt i den samlede stilling.

Ellers går træningen stort set som planlagt, jeg har siden EM trænet mængde og basistræning i tungt nordisk terræn både fysisk og teknisk. Selvom det har været svært at få trænet helt optimalt pga de mange rejsetimer og konkurrencer, har jeg holdt fokus på at det er VM som tæller, og lagt træningen efter det.
I morgen skal jeg løbe O-festival stafet og derefter være nogle dage på Sjusjøen og træne inden vi skal til Verdal og løbe "test"løb. Det bliver sidste uge med mængdetræning inden formen skal køres op mod VM.

No comments: