Tuesday 1 June 2010

Lang og mellem kval overstået

Det var hårdt at sætte sig op til at give den gas igen efter succesen på sprinten, men selvom det specielt var tungt på langdistancen i går har jeg lykkes at lave stabile løb og tage mig sikkert videre til finalerne på fredag og lørdag.

I går var det som sagt langdistance kvalifikation, 9,3km med 330 m stigning, en på papiret overkommelig opgave, men som så mange andre blev jeg overrasket over kuperingen og især varmens påvirkning. De første 20-25min gik det fint og jeg følte mig let og fin, men derefter gik jeg mere og mere kold, og tilsidst var det mere eller mindre ren vilje der holdt mig kørende. Teknisk gik det ok i starten med lidt småfejl, men på 12'eren laver jeg en stor fejl, da jeg ikke er omhyggelig nok med kursen og løber til højre i stedet for venstre. Det kostede 1½min og derfra var stressniveauet ikke lavere da jeg vidste hvor svært det kan være at tage sig videre til finalen i en langdistance kvalifikation. Jeg undgik dog de store fejl resten af vejen og fik kæmpet mig i mål uden de store forhåbninger om at komme videre. Alle havde dog haft en hård dag på jobbet, og jeg var 5min bag Guergiou, hvilket var en positiv bekræftelse. Jeg var dog endt i det hårde heat og blev nr.14, mens min tid havde holdt til top 4-7 i de andre heat. Tilgengæld får jeg en tidlig starttid til på lørdag, som nok ikke er så dumt varmen taget i betragtning.


De fleste andre danskere havde om muligt haft det værre end mig og det var derfor bare mig og Maja som kom videre. Om aftenen fik vi snakket lidt om det at forberede sig bedre mentalt på de udfordringer som venter og ikke give op når man møder modgang, og selvom folk var skuffede blev der set fremad mod dagens mellemkval.

Jeg følte mig ret stegt hele dagen i går, men på opvarmningen i dag føltes det nogenlunde, og jeg kunne fokusere på den tekniske gennemførelse. Jeg løb generelt et godt løb med 3 små fejl, og var sikker i mine vejvalg og posttagning, som man skal være i en kvalifikation. Jeg kunne også holde lidt igen fysisk på de sidste par poster, da jeg følte mig ret sikker på at gå videre, og det holdt til en fin 9.plads, så det var perfekt. Alle danskere havde en god dag i skoven og vi kunne som eneste(?) nation sende alle løbere i finalen. Dejligt at se at vi kan komme igen på den måde, og det lover godt før stafetten i morgen.


Jeg er sat på 2.tur på et hold hvor Mikkel løber først og CC tilsidst. Vi har snakket en del om forventninger, og vi håber på at kunne kæmpe med fremme hvor det er sjovt. Niveauet er der i hvert fald og vi glæder os til at komme ud og vise at vi for en gang skyld kan præstere på en mesterskabsstafet!

No comments: