Thursday 1 September 2011

Dansk Mester på Mellem igen!

Sidste weekend var det tid til at forsvare det danske mesterskab på Mellemdistance og gå efter Faaborg Ok's første sejr til Midgårdsormen. Mission accomplished!

I regn og blæst skulle vi ud på 6,2km i Grønholt Hegn, hvor der også blev løbet EM-mellem i 2004. Gert Nielsen havde kringlet 27 poster ind, så det handlede om at holde koncentrationen og kontrollen hele vejen, og det lykkedes egentlig meget godt. Jeg tog hurtigt føringen, og løb godt i starten, men lavede nogle småfejl på posterne ind mod publikumspassagen, specielt på 12'eren hvor jeg var usikker og røg skævt da der var noget rød snitzling ind mod posten. Jeg fik at vide at jeg førte med næsten 1min og vidste at jeg skulle løbe godt og sikkert på sidste runde for at sikre sejren. Og bortset fra en lille fejl på 16'eren så løb jeg stort set rent og kunne sikre sejren med 1,37 foran Anders Konring.

Resultater her



Midgårdsormen

Om aftenen startede den legendariske Midgårsorm, og jeg var sat til at løbe prologen 2,5km sprint og også sidsteturen på 8,7km. Prologen startede med 6 valgfrie poster i skoven, hvor jeg fik løbet forkert vej rundt fordi jeg ikke lige havde set hvor 7'eren lå. Men det virkede som om at alle andre hængte sig på og på sidste runde i byen var det kun Claus Bloch der kunne følge med. De andre på holdet løb godt og stabilt uden nogle katastrofer som vi ellers plejer, og jeg kunne gå i skoven med 8min forspring. Det passede mig glimrende for jeg var brugt efter meget løberi, transport og for lidt søvn, så jeg kunne cruise rundt i moderat tempo, uden de store fejl, og så vandt vi endelig Ormen, efter mange mange forgæves forsøg.

Denne uge har jeg fortsat haft ferie før skolen starter i næste uge, så den har stået på en god blanding af træning og afslapning i Århus og omegn og ikke mindst VM i Atletik.

5000m i Århus på 15,22

I dag løb jeg så en 5000m på Stadion i Århus sammen med de andre Elitecenterløbere. Jeg vidste at formen var god, så jeg havde også prøvet at lade lidt op i dagens anledning. Vejret var fint på trods af lidt vind, og jeg følte mig klar før start. Planen var at lægge ud i 15.10-15.15 tempo og så se om jeg havde lidt ekstra til sidst. Første km løb jeg på 3,03 og havde det fint, men var alene og resten af vejen måtte jeg gøre arbejdet selv. På de næste km blev tiderne 3,04 og 3,06 og jeg kunne mærke at der ikke var helt så meget at løbe med som håbet. Jeg fik dog holdt tempoet og løbet de to sidste på 3,06 og 3,03, så det var et fint jævnt løb og sluttiden på 15,22 er en forbedring på 21sek fra de 15,43 i oktober sidste år. Med lidt mere specifik træning mod baneløb/landevejsløb, som er planen fremover og et godt startfelt er det helt sikkert realistisk at komme ned i nærheden af de 15min.

I morgen går turen tilbage til Kbh hvor skolen starter på mandag, men det bliver dog en kort skolestart, da jeg tirsdag tager til Oslo, for at løbe NM på lang/mellem/stafet fra torsdag-søndag i næste uge. Jeg glæder mig rigtig meget til disse konkurrencer og håber at jeg kan blande mig helt i toppen på specielt mellem og stafet.








No comments: