Wednesday 9 July 2008

VM-forberedelser

I går gennemførte jeg min 4 og sidste "VM-mellem-dag", som samtidig også var den sidste hårde træning inden vi tager til Tjekkiet i morgen.

Jeg fik efter World Cup-afdelingerne i Norge at vide at jeg kun fik lov at løbe mellem og måske stafet til VM, selvom jeg meget hellere havde byttet stafetten med langdistancen. Det har betydet at mine forberelser stort set kun har gået på mellemdistancen, hvor jeg har prøvet at forberede mig på bedst mulig måde. Programmet for Mellemdagen ser sådan ud:
Thu July 17
  • 09:30 – 11:30 Middle distance qualifications Stará Ves
  • 13:30 Team Officials Meeting Rýmařov
  • 15:00 – 17:05 Middle distance final – M Stará Ves
  • 17:10 Flower ceremony M Stará Ves
  • 17:30 – 19:35 Middle distance final – W Stará Ves
  • 19:40 Flower ceremony W Stará Ves

Om lidt over en uge går det altså løs, og som de fleste kan se bliver det en knald hård dag, med både kvalifikation og finale samme dag. Desuden løbes herrenes finale først, så man kan risikere bare at have 3½-4 timer i mellem de to løb. Jeg har de to sidste uger derfor prøvet et lignende program af på kroppen 3 gange, plus at jeg også gjorde det en gang før Jukola.

Efter at have sluttet på arbejdet om onsdagen efter O-festivallen, tog jeg til Danmark for at besøge nogle folk i Århus og få nogle feriedage i sommerhus med Anes forældre på Mols. Om lørdagen kørte vi til Ulfborg, hvor jeg løb en 7,2km bane på lige under 37min, med godt flyd uden at presse 100% på. Om eftermiddagen havde Anes far lavet en mellemdistance i Mols Bjerge, hvor jeg havde en god fysisk fornemmelse selvom det teknisk var svært med gammelt kort og jagtende kreaturer.


Efterfølgende lykkedes det mig at blive lidt forkølet, mens jeg var hjemme og besøge mine forældre, men det var ikke så slemt, så torsdag tog vi til Gøteborg for at se det sidste af Junior-VM. Fredag løb vi så juniornes finale om formiddagen, på en kopi af det gamle kort og uden poster, og jeg var stadig ikke helt på toppen med meget snot i hovedet. Det føltes dag ok om eftermiddagen, hvor vi løb Publikumsløb på Skatås. Jeg lavede nogle små dumme fejl og havde ikke noget fysisk overskud i det hele taget, men det holdt alligevel til sejr. Resultater her


Lørdag løb jeg H21 i roligt tempo, men formåede alligevel at vrikke lidt på min dårlige fod. Søndag prøvede jeg igen at løbe igennem på den 7,8km bane, som er længden på VM-stafetten hvis det bliver aktuelt. Jeg lagde godt ud, men svajede både på 5. 6. og 7. og havde generelt svært ved at løbe ordenligt igennem på grund af foden som gjorde ondt hvis der kom det mindste ujævnhed. Løb ok teknisk efter det bortset fra en stor fejl på næstsidsten, men var ikke helt tilfreds. Resultater her.

Ane har haft problemer med sin tå hele foråret, og selvom hun ikke er skadesfri endnu, er VM-formen dog for alvor også ved at komme for hende. Hun løb pigernes stafetbane i VIP-stafetten i en tid som bare blev slået af Jenny Lønnkvist, så det tegner godt!

I går havde jeg så sidste mellemdag, som blev en dag bare med fysisk træning både for at spare foden og hovedet, så der er ekstra energi til orienteringen når vi kommer til Tjekkiet. Første træning var den legendariske bakketest Vinderen-Tryvann, som jeg alene løb på godkendte 33.28 i Vintertights og superundertrøje, som en del af den varmetræning jeg har gjort frem mod VM. Om eftermiddagen løb jeg så nogle bakkeintervaller op af Vettakollen, hvor jeg egentlig følte mig fint løbende, selvom formiddagens træning stadig sad i benern. Snottet er også ved at være ude af systemet, så jeg føler mig klar til at tage afsted i morgen.

Eftersom jeg har næsten en uge inden jeg skal i ilden, kommer jeg til at træne en del for ikke at lulle kroppen i søvn som det var tilfældet ved EM. Planen blev lagt for flere uger siden sammen med Bjørnar, så jeg har god tiltro til at jeg er 100% klar på næste torsdag, som også er Årets højepunkt!

No comments: