Sunday 22 June 2008

Fantastisk Weekend!

En 12. og 5. plads på weekendens 2 World Cup løb var en glædelig overraskelse og bekræftelse på at det går den rigtige vej frem mod VM.

Samtidig var det en enorm tilfredsstillelse at kunne præstere når det virkelig gjaldt, eftersom jeg var tvunget til at løbe godt for at få den sidste plads på VM-holdet. Og det gjorde jeg!

Stabil Mellemdistance

Jeg havde i ugen op til følt mig rigtig godt løbende, så det var med selvtilliden i orden at jeg fredag eftermiddag kl 15.25 startede på den 6,1km lange mellemdistance. Planen var at løbe rigtigt offensivt fra starten, for ellers så kommer man ikke ordenligt frem i sådant tungt krævende terræn. Fik taget det rigtige vejvalg på langstrækket til 3'eren og ligger 3'er ved post 8 efter 2,5km, 15 sek efter. På 9'eren bommer jeg 40sek, og det bliver starten på en dårlig periode hvor jeg mister tid på hver 2.post indtil publikumsposten. Jeg var træt på sidste runde, får taget et dårligt vejvalg til 20'eren hvor jeg mister 25sek og tøver en del ned i næstsidsten. Men en ok præstation som holdt til en 12.plads, 2½min efter Nordberg. Hvis jeg tager alle bom og dårlige vejvalg med kan jeg godt finde op mod 2½min, og det gav selvtillid at kunne se at de bedste ikke var specielt langt foran. Resultater her
KANON Langdistance

Jeg gik som sagt ud som 12'eren, 2½min efter og gav den maks gas fra starten for at se om jeg kunne få kontakt med de foran med det samme. Kommer op til Carl Waaler Kaas halvvejs til 1'eren og har kontakt med Hubmann på vej ind i posten. Lagde mig bagved de 4 næste poster inden butterfly'en og løber sammen med Hubmann ud på den sydlige vinge hvor vi svajer lidt. Derefter løber jeg de næste 2 alene stadig i offensiv fart og god kontrol, og på vej til 15'eren (sidste post i sidste vinge) kommer Wingstedt og Ikonen ind fra siden og så vidste jeg at nu måtte jeg bare ikke slippe. De glor mærkeligt på mig da vi løber væk fra butterfly'en, men selvom tempoet er højt har jeg ikke problemer med at følge med. Efter nogle poster får vi kontakt med gruppen foran med Nordberg, Föhr og Haldin og bagfra er Hubmann og Kaas kommet op.
Jeg vidste at jeg var klart svageste mand i gruppen rent fysisk, så jeg lagde mig bare på hjul, og prøvede at kigge så lidt på kortet som muligt, selvom det normalt ikke er en teknik jeg kan lide at bruge. Prøvede at slå ud af hovedet at jeg løb rundt med verdens bedste og slappe af i kroppen for at spare kræfter.

Ind mod kortskifte føler jeg stadig godt overskud, men ud på sidste runde sætter Wingstedt tempoet i vejret op af bakken og jeg må kæmpe for at hænge med på stierne mens det går bedre i terrænet. På vej til 4.sidsten skal vi igen opover på sti, og der sætter Föhr og Haldin en ekstra hak på tempoet og jeg må give hul med Nordberg bagved. Løber sammen med ham de sidste poster i noget nedsat tempo og Haldin kommer forbi igen, men ingen af os kan svare på hans tempo. Nordberg tager et andet vejvalg til sidste posten og jeg får et lille hul, som jeg kan holde i mål, som bliver en 5.plads. Helt fantastisk og helt smadret... Resultater her

Her bagefter er det stadig svært for mig at forstå hvordan jeg for det første kunne lukke hullet til teten, og derefter hænge med så lang tid, og indtil jeg må slippe har løbet bedste tid. Det giver en enorm selvtillid og optimisme før VM, hvor jeg vist fik løbet mig på holdet.
Tilgengæld er det lidt en mærkelig fornemmelse at sidde nu her med kortet og have svært ved at tegne nogle af sine vejvalg ind på sidste runde, fordi det på det tidspunkt lå godt begravet i baglommen. Nogen der kan hjælpe??
Der er ingen tvivl om at jeg fik foræret en podieplacering, men sådan er gamet endnu en gang og jeg kunne ikke have gjort det bedre udfra de betingelser jeg fik, så det er jeg godt tilfreds med. VM, here we come!

2 comments:

Anonymous said...

Meget imponerende præstationer. Det bliver fedt at følge dig på VM, hvor du vel både skal løbe lang, mellem og stafet?

/René

Anonymous said...

... og sprint og 3 gange model-event!