Thursday 8 May 2008

Nu gælder det!

I weekenden er der testløb til EM (og VM), som er årets 2 hovedmål, så nu gælder det om at overbevise landstræneren (og sig selv) om at man er god nok til at komme på holdet!

De sidste uger har jeg været på farten, først til Tiomila og derefter direkte til Vizovice i Tjekkiet hvor vi trænede hele sidste uge og sluttede af med 3 konkurrencer i sidste weekend.
Jeg tog med Mikkel og Ane til Stockholm torsdag morgen, og trænede ganske let frem mod tiomila, og havde en god fornemmelse i kroppen inden start. Vi lå rimeligt godt med i starten, men mistede desværre teten på lange natten, og derfra holdt vi stort set vores placering men mistede bare mere og mere tid. Jeg skulle løbe 7.tur og kom ud med MS Parma ca. som nr.25. Jeg løb et dårligt løb med mange små bom og fik først for alvor følelsen af flyd efter passagen af vejen, hvor jeg resten af vejen holdt fart med teten. Fysisk følte jeg mig dog godt kørende, men knæet begyndte at brokke sig lidt da vi efterfølgende rejste videre til Prag.
Jeg havde derfor indstillet mig lidt på at jeg nok ikke skulle løbe så meget i Tjekkiet, men på de første træninger gik det uden problemer med knæet og jeg besluttede at træne på som min træningsplan sagde, og vurdere undervejs om jeg skulle springe noget over hvis jeg fik problemer.
Efter en ret rolig dag mandag løb vi mange kvalitetstræninger med god intensitet de følgende dage og torsdag startede så "Czech Spring" med en sprint, efterfulgt af en mellemdistance og langdistance fredag og lørdag.

Selvom jeg havde trænet igennem, følte jeg rimeligt overskud på konkurrencerne, hvor mange andre landshold også deltog. På sprinten løb jeg teknisk stort set uden fejl, og fik også taget de rigtige vejvalg, og det holdt til en 4.plads, 25sek efter vinder Kiril Nikolov, Bulgarien. Jeg var godt tilfreds eftersom sprint ikke er min stærke side og kunne desuden konstatere at jeg også blev bedste dansker (sprintkongen!).

På mellemdistancen, som er den distance jeg satser mest på til VM, havde jeg planer om at lægge kontrolleret ud for at få en god oplevelse og fornemmelse af hvad der kræves. Selvom det ikke betød specielt gode stræktider i starten hvor det stort set gik op hele tiden, havde jeg rigtig godt flyd og da banen til sidst bød på nedløb og skrænt orientering, havde jeg fuld kontrol. Bortset fra næstsidste posten (selvfølgelig), hvor jeg allerede var i mål og ikke tjekkede nummer og klippede damernes post som stod lidt højere end vores. Min tid havde rakt til en 2.plads, 45 sek efter
vinderen, og på trods af fejlklippet var jeg egentlig godt nok tilfreds.
Lørdag var der så langdistance i skovene omkring det sted vi boede. Jeg var efterhånden rimelig brugt både mentalt og fysisk, så jeg besluttede bare at køre på og se hvor længe kræfterne holdt. Jeg holdt lidt over en time, hvor mine lægge og mit knæ begyndte at blive ømme, så jeg joggede tilbage af.
Vi kørte derefter længere nordpå for at se lidt nærmere på mellemterræner om søndagen. Det blev bare til en enkelt rolig træning inden vi kørte videre til Prag, hvor vi skulle overnatte inden vi skulle flyve til Danmark (Oslo) mandag. Det viste sig dog at der var gået noget galt med vores hotelreservation, så i stedet blev vi indlogeret på et 5-stjernet hotel (a member of the worlds best small hotels). Efter en uge med dårlige senge og fællesbad, var det ikke dårligt med hver sin dobbeltseng og spabad....
Alt i alt en rigtig god tur, hvor jeg for en gang skyld kunne løbe mere end jeg havde regnet med (for første gang i et år). Desuden fik jeg et rigtig godt indtryk af hvad der venter til sommer, og terrænerne passer mig egentlig ret godt, så det ser jeg frem til.
Efter vi kom hjem i mandags godt smadrede løb jeg Oslo City Cup finale i tirsdags. Jeg havde ikke løbet 4.afd, så Eirik havde fået opbygget et godt forspring til jagtstarten på 1½min. Jeg startede ud som nr.2 med de næste løbere ikke så langt efter. Jeg var slet ikke koncetreret og bommede småt det meste af vejen. Jeg blev hentet af Sigve Vågsnes fra Nydalen, som jeg dog fik spurtet fra så jeg holdt min 2.plads. Eirik havde også bommet en del så jeg var faktisk bare 20sek efter ham i mål...
I går løb jeg nogle intervaller, og i dag og i morgen kommer den at stå på rolig træning og opladning til weekendens strabadser:
Lørdag formiddag, Sprint - Kristianstad
Lørdag eftermiddag, Mellem - Horne Fura Østra
Søndag formiddag, Lang - Degeberga
Det bliver et hårdt program, men jeg føler selv at jeg er godt kørende både fysisk og teknisk, så jeg er ret sikker på at jeg skal klare at løbe mig på holdet. Det er der dog mange andre der også håber på, så det bliver spændende at se...