Friday 23 May 2008

EM i Letland

Em står for døren, med afgang i morgen alt for tidligt. Det store spørgsmål er så om jeg er klar? Ja, for en gang skyld føler jeg mig helt klar til et stort mesterskab!


Efter nogle testløb for 2 uger siden hvor formen hverken var der fysisk eller teknisk, er det stort set kun gået fremad. Jeg har også skåret lidt ned på træningen end hvad jeg først havde planlagt, og det har givet mig godt overskud. Samtidig har det også været lidt roligere i hjemmet og på arbejdet, så jeg har fået restitueret meget bedre.

Sidste uge løb jeg 3 høj intensitetstræninger, intervaller onsdag, terræntest fredag og Vårløpet mellemdistance søndag. Jeg følte stadig ikke specielt overskud på intervallerne, men om fredagen følte jeg mig oplagt og frisk. Bækkelagets klassiske terræntestrunde byder på alle former for terræn, kuperet, ujævnt, tungt, så det eneste der mangler er letløbte partier(!) Bjørnar har en utrolig rekord for 2 runder på ca.35min, og 17min for en enkelt. Jeg lagde lidt tilbageholdende ud da det var første gang jeg løb den, men jeg synes det var sindssygt svært at presse igennem, da det var så ujævnt. De eneste tidspunkt jeg følte jeg løb igennem var i modbakkerne... Til sidst på 1 runde træder jeg desuden lidt forkert, og da foden efterfølgende ikke er særlig stabil, stopper jeg efter 1 runde, som jeg løber på 20.21. Løbsteknik i sådant terræn er helt sikkert noget jeg kan forbedre meget, men så er det godt at man bor i det.
Søndag var der så Vårløpet lidt syd for Oslo i relevant terræn for O-festivalen, en mellemdistance på 5,4km. Jeg havde tapet foden godt op da den stadig var lidt øm, og da min taktiske plan desuden var at holde lidt igen fysisk for at få en god følelse teknisk gik det fint med den. Jeg løb et forholdsvis godt teknisk løb med nogle enkelte 10-15sek bom og et enkelt dårligt vejvalg til 3.sidsten, hvor jeg mister 30 sek, og sluttede på en delt 3.plads, 3½min efter suveræne Håvard Lucasen. Selvom jeg havde holdt lidt igen, giver det igen et godt billede af hvor meget der er at hente løbsteknisk i sådant et terræn. Resultater her



I denne uge har den stået på hurtig langtur på grusveje tirsdag, Max O2-test onsdag, og intervaller i dag som hovedtræninger. Tirsdag følte jeg mig frisk, men blev lidt stiv i læggene efter 1½ time. Det hang lidt ved da jeg skulle testes på NIH onsdag formiddag. Mikkel stod for testen, som er lidt anderledes lagt op end med hvad jeg er vant til fra Danmark. I Norge løber man med en fast stigning på 10,5%, og så stiger hastigheden med 1km/t pr.min. Jeg startede på 11km/t, løb 6min og fik målt et kondital på 75,5, som er betydeligt højere end jeg har haft før. Om det er forskel på testform eller på mit fysiske niveau, er et godt spørgsmål, men jeg tror det er en blanding. At løbe langsommmere men med mere stigning passer mig helt sikkert bedre, men at jeg skulle trække 0,4 L mere luft i lungerne end jeg har gjort før er lidt overdrevent synes jeg.


I dag løb jeg så mit sidste høj intensive pas før EM, som bestod af 6x1000m intervaller på bane. Jeppe Ruud og Martin Soukop satte farten og så var det bare at følge med. De første 5 lå mellem 3,05 - 3,08 hvor jeg havde godt overskud og den sidste på 3,02. Fin træning og viser at det fysiske niveau i hvert fald er på højde med tidligere topforme, så det giver god optimisme før afgang i til EM.

Terrænerne til EM prøvede jeg på egen krop for 6 år siden til Baltic Cup, og så vidt jeg husker bliver det mega fedt. Gode detaljerede kystterræner, med forholdsvis god bund, men undervurdér det ikke. Bitter erfaring fortæller at der bliver nok af tekniske udfordringer, og det bliver først og fremmest dem jeg rejser til Letland for at løse.

Jeg skal første gang i aktion på tirsdag, hvor der er Lang Kval på programmet og siden er der forhåbentlig Lang Finale onsdag, Mellem Kval fredag og finale lørdag. Det bliver fedt og jeg glæder mig til for alvor at komme i gang med sæsonen!

1 comment:

Anonymous said...

Hej Tue, god tur på tirsdag.

Vil du gerne have at man skal kunne se de kort du lægger ud? Det første kort er i ringe opløsning, ret svært at se deltageljerne. Men hvis man har et godt kompas er det jo ikke nødvendigt.