Thursday 5 January 2012

December/Australien 2011

December måned og turen til Australien blev en fin træningsperiode, hvor jeg fik løbet meget, og for alvor har gjort kroppen i stand til at klare større løbemængder end tidligere.

Ialt blev det til 61 timers træning i december, hvor de 54 timer var løb og resten styrketræning, altså en måned uden alternativ træning, hvilket må være flere år siden det skete sidst. Jeg fik løbet præcis 600km målt på GPS'en, hvoraf de 400km blev løbet på 20 dage i Australien, og gav et dagligt gennemsnit på næsten 20km/dag. Løbetræning bestod af ret mange lange løbeture (20-30km), hvor jeg prøvede at holde et lidt højere tempo end jeg har gjort før på mange af dem, i min målrettede træning mod at blive bedre på langdistance. Jeg fik også løbet nogle fine højintensive træninger, med lange intervaller, som vekslede mellem 5-6 * 6-7min og 2 * 15min. Når intervallerne bliver så lange bliver man nød til at justere tempoet lidt ned, men tilgengæld kan man så også løbe mere, hvilket er hensigtsmæssigt i denne træningsperiode. På trods af øm muskular og sener en gang imellem synes jeg kroppen har responderet fint på træningsbelastningen, og jeg har følt mig frisk nok i dagene efter vores 32 timers hjemrejse.

I dag var jeg så en tur i Idrættens Hus i Brøndby, hvor jeg skulle vejes, have tjekket kropssammensætning, og snakke med Team Danmarks diætist, efter jeg startede mit kostforløb i slutningen af november. Det var svært at styre min kost præcist efter planen i Australien, men jeg gjorde det så godt jeg kunne. Jeg var derfor spændt på at se tallene i dag, men kunne konstatere at de små ændringer jeg har gjort i mit kostindtag, har gjort at jeg har tabt 2,5kg på de 6 uger jeg har været i gang. Ændringerne har ikke gået så meget på hvad jeg spiser, men mere at nedsætte mængden og opdele den over flere måltider. Det betyder at jeg nu spiser et stykke frugt i stedet for et glas juice om morgenen, 4 stk rugbrød istedet for 5-6stk til frokost, og lidt mindre pasta/ris/kartofler til aftensmad, for så at spise et lille måltid mere før sengetid i stedet. Og cola-mængden er gået fra 1-2 glas om dagen, til bare 1 :)
Af de 2,5 kg jeg har tabt mig er 1 kg muskelmasse og resten fedtmasse. Grunden til at der er røget muskelmasse er nok at jeg ikke har kunnet styrketræne som normalt, så det bliver spændende at se hvordan det går de næste måneder. Diætisten mener ikke det vil være hensigtsmæssigt at gå meget længere ned i vægt nu her, så nu handler det mere om at stabilisere vægten, for så måske at kunne gå 0,5-1kg ned ind mod sæsonen.

I morgen går turen til Silkeborg, hvor vi har landsholdssamling i weekenden. På mandag morgen rykker jeg så teltpælene op her i København og flytter tilbage til Oslo, hvor skolen allerede er startet i går, og jeg må arbejde lidt for at få færdiggjort min bachelor. Det har været en fin tid her i København og jeg har egentlig fået gjort mange af de ting jeg havde håbet, både træningsmæssigt og socialt. Jeg kan dog godt mærke at det er svært at motivere sig til at træne så meget som det kræves når man bor inde midt i en storby, specielt fordi det kræver meget transport og logistik at komme ud i skoven. Så jeg glæder mig lidt til at tage et sidste halvt år i Oslo, hvor der nu både skulle være skiforhold, men fortsat også muligt at løbe i terrænet.

No comments: