Sunday 4 December 2011

God vintertræningsstart

Jeg har haft en fin start på træningen igen efter en rolig periode i oktober og starten af november. Selvom jeg fortsat har givet mig selv lov til at feste og være sammen med gamle venner har jeg fået trænet struktureret og det har egentlig gået som planlagt bortset fra at jeg fik et slag på låret i sidste weekend, som kostede et par dage på cyklen. Det blev 45 timers træning i november, på trods af at jeg ikke trænede de første 5 dage i måneden pga sygdom.
Målet med denne periode er at forberede kroppen på at kunne træne maksimalt igennem vinteren, samtidig med at forbedre min udholdenhed/løbsøkonomi. Denne opbygningsfase tager tid (har jeg efterhånden lært) men jeg er tålmodig både med mængde og intensitet, som jeg har holdt lidt igen med i starten. Den fysiske træning består af lange intervaller (5-8min, ialt 35-40min), hvor jeg ligger og cruiser omkring konkurrencefart og altså ikke løber igennem, men længden på intervallerne gør at jeg bliver træt nok tilsidst alligevel. Jeg holder altid lidt igen med intensiteten i vintertræningen, hvilket gør at formen ikke er ikke specielt god i starten af foråret, men som tilgengæld giver mig mulighed for at kunne træne mere mængde og desuden kunne lave en decideret topform til mesterskaber som jeg har lykkedes godt med de sidste 2 år. Derudover kommer lange ture både på vej og i terræn, hvor fokus er på at få løbet langt (1.45t-2.30t). I den sammenhæng er jeg også begyndt at gøre op hvor mange km jeg egentlig løber, og jeg har ligget på 95-125km de sidste 4 uger, hvilket gerne skulle øges lidt igennem vinteren. Jeg er også gået i gang med den mere tunge styrketræning igen, som er vigtig både for at opbygge styrke, men også for at gøre bevægeapparatet (muskler, sener, knogler) stærkt nok til kunne træne det jeg vil.
I tillæg prøver jeg at få løbet nogle o-tekniske træninger som er glimrende frem mod VM næste år, men den tekniske træning er naturligvis ikke hovedfokus når jeg bor i København.

Min tid her i København er snart færdig for denne omgang, da vi på næste mandag flyver til Sydney, og skal tilbringe 3 uger i Sydøst Australien. Det bliver nice at komme ned til sol og sommer, og jeg håber at jeg kan få trænet rigtig godt og løbet en masse. Heldigvis er familien Linde en o-familie, så jagten på spændende o-kort i området er i fuld gang, og jeg glæder mig til at få nogle eksotiske orienteringsoplevelser. Når vi kommer hjem i starten af det nye år, flytter jeg få ting tilbage til Oslo, da skolen starter med det samme og jeg må skærpe mig lidt med skolearbejdet for at få færdiggjort min bachelor inden sommer. Det betyder at jeg ikke får mulighed for at rejse så meget på træningslejre som jeg har gjort i år, men tilgengæld får jeg mindre rejsebelastning er dermed mere mulighed for at træne. Så må vi se om det bliver en lige så voldsom snevinter som de sidste år, men jeg føler mig uanset i stand til at kunne træne som jeg vil uden de store skadesrisici. Og så glæder jeg mig egentlig også til at finde langrendsskiene frem igen, når nu skisporene starter uden for hoveddøren :)

2 comments:

Åke J said...

God Jul och Gott Nytt År!

Hoppas du får en bra tur till Australien. Jag rekommenderar VM banan 1985.

Vi snakkes!

Mvh Åke

Åke J said...
This comment has been removed by the author.