Thursday 2 April 2009

Ingen DM-nat for mig

Spring Cup var egentlig en positiv oplevelse og et tegn på at formen ikke er så dårlig som først antaget, men desværre så lykkedes det mig at overbelaste mit knæ igen igen.

Det kan næsten ikke overraske mig mine skrøbelige ben ikke kunne holde til 3 konkurrencer i træk, når jeg ikke havde løbet i 3 uger, men det er alligevel surt at måtte tage endnu en pause fra løbetræningen. Smerterne er præcis de samme som jeg havde sidste vinter/forår, bare i modsatte knæ, og der havde jeg problemer fra februar-maj fordi jeg gik for hurtigt i gang, så denne gang tager jeg ingen chancer. Det betyder desværre at jeg må stå over DM-nat på lørdag, som ellers skulle have været brugt som en god nat-gennemkøring før Tiomila.

Spring Cup startede ellers fredag aften med det nye nat-stafet koncept, som jeg synes var en succes. Korte etaper, med mange gaflinger, gav en spændende og intens stafet, Bækkelaget Spk endte på en fin 6.plads efter 4 gode løb, som viser at Tio-formen ikke er langt væk selvom det ikke har været mulig at træne o-teknik i Oslo siden januar. Fysisk sled jeg en del med at hænge med på sidste turen, men teknisk gik det godt og jeg havde initiativet i gruppen det meste af vejen. En dum 30sek bom på næstsidsten gjorde dog at jeg mistede 4.pladsen.

Om lørdagen var det tid for den klassiske distance, 13km i Tisvilde. Jeg løb et nogenlunde teknisk løb, med lidt problemer på især post 2, men fysisk var jeg sygt tung hele vejen. Sidste halvdel af banen begyndte forsiden af lårene at gøre ondt, og på sidste runde var det bagsiden af lårene der truede med krampe når jeg løftede benene for højt, og jeg fik med nød og næppe slæbt mig i mål. Jeg var overrasket over at jeg ikke var mere end 7-8min efter, på en 19.plads, men det betyder at formen ikke er langt væk selvom jeg ikke har løbetrænet som planlagt og desuden stadig hostede noget.

Søndag var der stafet, og eftersom jeg ikke klarede at gå normalt om morgenen pga smadrede lår og lægge, byttede vi så jeg fik den korte 3.tur og Mikkel sidsteturen. Min tur gik nogenlunde, men jeg begyndte som sagt at få ondt i knæet, og den sidste halvdel blev lidt halvhjertet og med mange små bom. Tiden var næsten 3min efter bedste tid, men alligevel godkendt. Vi endte som nr.24 efter at have tabt en del i starten fordi folk var slidte efter træningslejr, men Mikkel viste gode takter og løb en rigtig flot sidstetur.

Knæet gjorde rigtigt ondt bagefter, men er blevet gradvist bedre i løbet af ugen, hvor jeg bare har trænet alternativt. Selvom der er forår i luften her i Oslo, med op mod 10 grader, ligger sneen stadig dybt, så jeg har udnyttet chancen for at få kørt en del på skøjteski, så det har været ok. Hosten er endelig ved at slippe og lægproblemerne som jeg døjede med i marts har jeg ikke mærket noget til, så det er dejligt.

Det kan godt være at jeg har haft et travlt skoleskema her på det sidste, men tilgengæld værner nordmændene om påskeferien, hvor de af uvidste grunde alle sammen skal på fjeldet og smøre klister på skiene. Men det gør mig ikke noget eftersom jeg fik påskeferie i dag, og først skal i skole igen onsdag d.15/4. I morgen flyver mig og Ane derfor til snefrie Danmark, hvor jeg jo egentlig skulle have løbet DM-nat, men i stedet må bygge min løbetræning stille og roligt op i dejligt blød skovbund. Vi er også tilmeldt påskeløbene, hvor jeg håber at knæet at blevet så godt at jeg kan begynde at løbe lidt stærkt igen. Efter påskeløbene rejser vi til Skåne hvor jeg skal løbe Elitserie mellemdistance kval og finale søndag/mandag. De har hele tiden været planen at de først tegn på topformen skulle vises på de Elitserieløb, men nu må vi se hvordan det går med benern. Ellers er det Elitserie sprint i Helsingborg, Tiomila og DM Sprint/Ultralang, hvor flaget skal vises inden jeg går i grundtræning igen i maj.

Jeg håber snart at tonen kan blive lidt mere positiv her på siden, men mon ikke at forårets varme er godt for mine ben? Sådan har det i hvert fald været de sidste par år...
Indtil da kan jeg jo more mig lidt over alle de anonyme kommentarer som kommer til mine indlæg. Tak for det, det er go griner!

No comments: