Sunday 8 June 2008

EM i mosebingo og nedtur

EM i Letland blev en blandet fornøjelse for mit vedkommende med bare et godkendt løb og alt for mange bom.

Jeg skulle løbe lang og mellem, og havde fra starten af satset mest på mellemdistancen, som også er hoved målet til VM.

Fysisk offday på lang-kval

Det startede tirsdag med lang-kvalifikation. Jeg havde nok slappet for meget af de tre foregående dage vi havde været i Ventspils, for der var i hvert fald slet ingen energi og kroppen føltes træt og tung. Teknisk gik det egentlig ok, uden de store som, med med en del små krøller på posterne og nogle dårlige vejvalg især til 13'eren. Halvvejs blev jeg hentet af Matthias Müller med 2min og konstaterer at det slet ikke går hurtigt nok. Jeg prøver at hænge mig på, men han løber meget ujævnt, så jeg finder ofte posterne og er også før ham i mål. Det rækker dog bare til en plac. som nr. 27, 6min efter hurtigste mand, men over 2min fra at kvalificere mig. Hælen fra min ene o-sko løsnede på vej til post 4 og havde desuden ondt i maven på sidste del af banen og følte mig ikke på toppen efter løbet, så besluttede at jeg ikke skulle løbe b-finalen dagen efter, simpelthen for at lade ordenligt op til mellemdistancen!

Resultater her

Godkendt Mellem-kval

Allerede dagen efter lang-kvalifikationen fortrød jeg lidt at jeg ikke løb b-finalen, da benene sprudlede da vi var ude og træne, men fokuserede på næste mål, som var mellem-kval om fredagen.
Jeg var rigtigt oplagt og fysisk havde jeg godt overskud hele vejen. Jeg bommer på post 1, 5 og 6 (1min i alt) men derfra går det rigtig godt med 10sek tøven til post 16, og jeg kommer i mål i bedste tid, selvom jeg er 4min over vindertiden. Det rækker til en 7.plads i mit heat 1½min efter Müller, men foran mange prominente navne, en præstation som jeg er fint tilfreds med.
Resultater her


Nedtur på Mellem-finale

Alt det positive som jeg fik med fra kvalifikationen, blev hurtigt skyllet ud i toilettet på finalen dagen efter. Jeg havde ellers forberedt mig på at det ville blive skummelt med meget mose løb, hvor man skulle være skarp på retningen og indgangen af posterne. Det var dog svært når man skulle have mange tvivlsomme postplaceringer, allerede til 1'eren bliver jeg snydt af en lille høj 30m før posten som åbenbart ikke var på kortet. Til 2'eren er jeg meget påpasselig og har god kontrol på selve strækket, men ind i posten får jeg ikke kompasset ordenligt på og bliver igen snydt af små høje syd for posten. Stoler ikke nok på mig selv og løber tilbage og må tilsidst ud læse mig ind. I posten kommer Marc Lauenstein op med 2min, men han bommer til 3'eren, og til 4'eren satser jeg lidt for meget og rammer forbi posten. Til 5'eren bliver jeg snydt af at udløberen lige før posten i virkeligheden bare er en høj ude i mosen, og så er Lauenstein foran igen. Vi løber ok dog med en retningsfejl til 8'eren, og til 12'eren bommer han igen, men på 13'eren stoler jeg igen ikke nok på mig selv og straffes af en decideret kortfejl. Han kommer op igen igen på vej til 14'eren og resten af vejen løber vi sammen uden de store bom. (Her var det dog også reel orientering).

Alt i alt en miserabel præstation fra min side, hvor jeg slet ikke lærer af mine fejl og stoler nok på at jeg gør det rigtige. Desuden synes jeg dog at kortet ikke er helt fair alle steder, og jeg forstår ikke hvorfor man har valgt at lægge finalen i et terræn hvor man på 1.halvdel skulle løbe i mose til knæene, når vi løb i det fedeste på kvalifikationen. Det endte med over 6min bom, og en placering som nr. 36, 8½min efter Thierry Gueorgiou, som endnu en gang vandt til trods for bom.

Resultater her

Jeg er ikke tilfreds med mine præstationer på EM og ved at jeg har meget mere at vise, selvom EM bare er et delmål på vej til VM. Jeg har ikke forberedt mig fysisk og teknisk til Em-terrænerne, men har gennem hele vinteren og foråret fokuseret på bakketræning da det er det som venter i Tjekkiet. Jeg viste også på WOC-træningslejr at jeg behersker de krav der stilles, så det var selvfølgelig skuffende ikke at blive forhåndsudtaget, da mange andre er blevet det på resultater som jeg ikke synes er specielt bemærkelsesværdige i forhold til mine. Jeg har dog fået chancen for at overbevise landstræneren på de to World Cup afdelinger til O-festivallen om 2 uger, og det har jeg så sandelig tænkt mig at gøre. Jeg er lidt på "hjemmebane", da vi med Bækkelaget har trænet meget i lignende terræner, så jeg glæder mig til at vise hvad jeg kan! Skuffelserne er lagt bag mig og nu kigger jeg fremad mod nye mål...

No comments: