Tuesday, 2 March 2010

Jeg lever stadig

Det er ikke meget jeg har skrevet denne vinter, men det er ikke fordi der ikke er sket noget. Jeg har gjort den del ændringer og tiltag i mit liv og træning, som jeg kan fortælle om her.

Den vigtigste ting, er at jeg fra nytår har valgt at tage de sidste 1½ år af min bachelor over 2½år, hvilket betyder at jeg har og har haft mere tid til træning og ikke mindst restitution. Det kan jeg allerede mærke virkningerne af, da jeg har haft meget større overskud på træninger, og mere tid til at forberede og evaluere min træning. Siden de fag jeg har, i modsætning til sidste år, er teoretiske og kun få obligatoriske timer, har jeg også haft tid til at tage afsted og opsøge steder at træne o-teknik mere end jeg har gjort de sidste 2 år.
Desuden har jeg fået bevilget nogle penge til at kunne få behandlet og få orden på mine skrøbelige ben (skinneben) her i Oslo, da jeg ikke har mulighed for at bruge Team Danmarks specialister i Brøndby og Århus. Den fysioterapeut jeg går hos her er faktisk også min lærer som også har speciale i i biomekanik og anatomi. I modsætning til andre fys'er som ville gå ind og behandle direkte på det svage punkt, har han analyseret min løbestil og bevægelighed for at finde grunde(n) til at jeg får ondt. "Svaret" er ikke dårlig styrke, men dårlig bevægelighed i ankelled, rotation i hofte og rygsøjle, som tilsammen gør at jeg får en skæv landing og afsæt på foden som overbelaster indersiden af skinnebenet. Desuden trækker min venstre arm (kortarmen), i modsætning til højre, ind foran kroppen som gør at jeg får mest ondt på indersiden af venstre skinneben.
Jeg har derfor arbejdet meget med bevægeligheden i disse led siden starten af januar, og kan nu mærke at stor forskel og har også bedre styr på skinnebenssmerterne nu, så det er meget positivt. Forhåbentlig vil den øgede bevægelighed også give mig en mere effektiv og afslappet løbestil i fremtiden.
En anden ting som jeg har fået styr på er min astmaproblemer. Jeg fik gennemgået en del tester i november, hvor de kunne konstatere at jeg havde 13% nedsat lungefunktion i forhold til min normale kapacitet på en hyperventilationstest, som skulle simulere hård fysisk aktivitet. Jeg har derfor fået tilladelse til at få det behandlet mere grundigt, så hvis det kan hjælpe, og det har det allerede gjort lidt, kunne det være fedt.
Desuden er jeg endelig kommet i gang med vaccination for min græsallergi, som altid har slået mig fuldstændig ud om sommeren, så det bliver spændende at se om der er forskel på symptomerne. Jeg har siden jeg blev junior haft problemer med vejrtrækningen (astma) når jeg har græsallergi, men forhåbentlig kan vaccinationen og astma medicinen hjælpe, så jeg også kan træne ordenligt og præstere i juli måned.

Hvad angår selve min træning har det gået fint siden nytår og jeg har fået trænet omkring 60timer i både januar og februar. Jeg har holdt lidt igen med mængden og intensiteten af løbetræningen for at få ordenligt styr på bentøjet, men har øget den lidt i februar og kommer til at øge yderligere i marts og og endnu mere når sneen forsvinder i april. Tilgengæld har jeg fået trænet godt på ski da det har været helt fantastisk skiføre siden jul og styrketrænet meget for at være stærk til sæsonen. Det betyder godt nok at jeg ligger flere kilo over normalvægt, men jeg er ikke så nervøs for at de nok skal rasle af udover i sæsonen. Det er også en god dejligt at vide at man har en del at gå på, til når det virkelig gælder senere i år. Jeg har fået Klavs Madsen til at hjælpe mig med den fysiske træning igen, og det godt at have en træner som ved rigtig meget om fysisk træning og som man tror og stoler på.
Det er vigtigt for mig at være bedre forberedt på overgangen fra ski til løb i terræn, som jeg har smadret mine knæ på de sidste 2 år, så jeg været meget bevidst om at træne meget stabiliserende styrke og løbe en del i terræn (så vidt som muligt) hele vinteren. At jeg kunne holde til at løbe 17 timer i terræn på 9 dage i Portugal bekræfter at jeg står stærkere rustet nu end jeg har gjort før.

Med hensyn til den o-tekniske træning spurgte jeg i efteråret Kenneth Buch om han havde lyst til at hjælpe mig med at få bedre kvalitet på min tekniske og mentale træning. Det ville han gerne og han har desuden fået ansvar for landsholdets tekniske forberedelse til mesterskaber, og kommer til at være med på mesterskaber så det er godt at have en med som virkelig kender en. Vi snakkede om at jeg manglede klare målsætninger og evalueringer af mine træninger, og at min orientering var for tilfældig og rutinepræget. Det har jeg derfor arbejdet på og har efterhånden fundet en god metode til at få det gjort let og overskueligt, og det har givet en meget bedre rød tråd i min tekniske træning. Desuden er jeg også begyndt at sætte spørgsmålstegn ved rutiner (eller mangel på samme) jeg har når jeg orienterer, og jeg prøvet at optimalisere en del af de ting få at få endnu bedre flyd og kontrol. Det genstår at se om det giver udbytte, men jeg har en god følelse for det og er overbevist om at det kan hjælpe mig fremover.
Vi har også set fremad mod hvad der venter i Trondheim og jeg har gjort klart for mig selv hvad der venter i august, men har ikke rigtig fået arbejdet så meget med den endnu. Der er dog stadig tid og Kenneth har givet ideer til hvordan jeg også kan træne frem mod VM med visualisering, så det er noget jeg skal prøve.

Ellers er der også kommet godt gang i træningsmiljøet i Bækkelaget og en massiv tilgang af løbere har givet et løft i klubben, og det er fedt at være en del af. Vores træner Martin Schälli, står for godt gennemarbejdede og gennemtænkte oplæg. Udover den fysiske og tekniske træning, har han bl.a. startet et styrketræning- og spenstprojekt og et mentaltræningsprojekt, som jeg synes fungerer godt. Det er vigtigt med et godt træningsmiljø for også at kunne løfte sig selv men også de andre og selvtilliden er stor frem mod de store stafetter.

Jeg har desuden fået det privilegie at være en af de få tilbage på den danske landshold, hvilket har givet en del fordele økonomisk (bl.a. at kunne forlænge studiet) men også sportsligt da jeg er udtaget til de store mesterskaber hvis det går som planlagt. Det har givet en stor ro i min træning, da jeg kan koncentrere mig 100% om at præstere når det virkelig gælder, og jeg har derfor ændret lidt på sæsonoplægget fra tidligere. I stedet for at være i topform tidligt i foråret kommer jeg til at træne ret hårdt det meste af foråret, og mere bruge de konkurrencer der er, som god træning. Sæsonen er lang og det første vigtige på programmet er EM i starten af juni, så der er ingen grund til at være i topform før det. Det er vigtigt for at kunne gemme lidt krudt til årets hovedmål som er VM i Trondheim. Det bliver et forrygende år og jeg glæder mig.

I morgen tager Ane og jeg til Alicante i 6 dage, som en god mix af ferie og fede o-tekniske træninger. Ingen af os har været i Alicante før så forventningerne er store, især til de legendariske klitterræner hvor vi skal bo lige ved.

5 comments:

Anonymous said...

Fedt. Vi ses i skoven!

/Chris

Rasmus Søes said...

Det ser sgu da godt ud Tue drengen! Du træner jo røven ud af bukserne og det er herligt at du gør det!

Anonymous said...

Rettelse: Jeg mente selvfølgelig 'vi ses på stranden'.

/Chris

Anonymous said...

Hej Tue

"Desuden trækker min venstre arm (kortarmen), i modsætning til højre, ind foran kroppen som gør at jeg får mest ondt på indersiden af venstre skinneben"

Har du eventuelt overvejet at rette opmærksomhed mod integration af dit personligt ubevidste, det emotionelle, din Anima?

Anonymous said...

Så længe der er liv, er der håb!

Gi' den gas, Tue!

/GertN