Friday 20 July 2012

Nr. 9 på VM-langdistance (analyse post for post)

I går fik jeg endelig løbet en god VM-langdistance, på trods af en dårlig start, og jeg fik kæmpet mig rundt til en 9.plads, som jeg er rigtig godt tilfreds med.

Før start:
Jeg følte mig afslappet og veltilpas i timerne før starten, og selvom benene ikke var specielt friske under opvarmningen, så glædede jeg mig til at komme i gang.

Start - post 1
Jeg så hurtigt at jeg ville ud til den store sti midt på strækket, og kørte lige på, da terrænet var fint og åbent det meste af vejen. Ind i posten forlængede jeg den retning jeg havde fra den lille sti og kantede venstre om noget gult/grønt og regnede derfor med at hullet skulle være til min venstre side når jeg havde krydset grøften. Men jeg fandt ikke noget hul og fortsatte længere frem og synes jeg fandt en lille høj som jeg rodede rundt ved foden af. Der gik lang tid inden jeg opfattede min fejl, og løb tilbage fra mit udgangspunkt, og der var hullet og posten pludselig. Jeg må have løbet mindre end 10m forbi posten, og GPS'en viser da også, at jeg har løbet direkte igennem midten af cirklen i første omgang. Jeg mener dog at det gul/grønne, som jeg kantede venstre om, enten er skævt indtegnet, eller har udvidet sig, hvilket sagtens kan være tilfældet... Jeg mistede ca. 1½ min her, og var næstsidst som nr.44.


Post 1-2
Det var ikke ligefrem den start jeg havde håbet på, og selvom jeg aktivt arbejde med de negative tanker, og prøvede at refokusere, skal jeg ikke benægte at jeg var stresset og irriteret. Jeg fik ikke ordenlig retning til 2'eren, og løb bare i sporet. Fik dog læst mig ind på stisvinget og taget posten sikkert

Post 2-3
Jeg besluttede at køre ligepå, da det var ret åbent, og der i tillæg var spor. Godt gennemført stræk.

Post 3-4
Havde svært ved at beslutte mig for vejvalg her, men var bange for undervegetationen ved at gå venstre eller ligepå, og blev lokket af de små stier på højrevejvalget. Det var dog tæt, mange brombær, og ikke mange spor på det vejvalg, så det mistede jeg tid på. I tillæg løb jeg igen lige forbi posten uden at se den og tabte 15 sek i postbom. Totalt 30-35sek tidstab.

Post 4-5
Løb højre i starten, og ligepå ind i posten, hvor jeg følte jeg havde styr på det, men i stedet for at stole på retningen begyndte jeg at læse på vækstgrænserne, og jeg rodede rundt 15 sek igen før jeg fandt posten, og her var jeg også noget overrasket over at se Anders Holmberg, der var startet 3min efter mig. Jeg vidste godt jeg havde lavet nogle fejl, men nok ikke 3min, så jeg konstaterede at Holmberg måtte have løbet godt og hurtigt i starten, og jeg kunne udnytte hans rytme til at finde mig egen. Jeg var nr. 38 samlet på post 5.


Post 5-6
Jeg havde bestemt mig for at bruge de store stier lige på mest muligt, og han lod mig tage initiativet, men løb forbi mig ind mod posten. Jeg følte ikke at det var noget problem at holde hans tempo, og det var godt at få et lidt længere løbestræk til at få de sidste negative tanker ud af hovedet.

Post 6-7
Planen var at gå lige på over ravinerne, og bruge stien syd for stregen ind mod posten. Holmberg havde samme plan, og jeg lå efter ham. Han knækkede dog lidt højre midtvejs for at tage en endnu sydligere sti og jeg løb efter, da han løb godt. Men før vi ramte den store sti begyndte han at løbe lige på gennem undervegetationen. Jeg tog en hurtig beslutning og fortsatte ud på den store sti for at få den lille sti bagind i posten. Det vandt jeg 15 sekunder på, havde næstbedste stræktid og var pludselig oppe som nr.23.

Post 7-8
Jeg løb rundt på stierne for ikke at risikere at sidde fast, og for at få tid til at læse på langstrækket. Jeg var dog uskarp ind i posten, hvor jeg løb lige forbi den og over på næste udløber, før jeg konstaterede min fejl. Jeg mistede 30 sek og pludselig var Holmberg 15sek foran.

Post 8-9
Han løb venstre på næste vejvalg, men jeg havde allerede bestemt mig for at løbe højre, så jeg holdt mig til planen og gennemførte mit vejvalg sikkert og godt uden at forcere tempoet. Og så var det fedt at have lukket hullet til ham efter 2/3 dele af strækket, og tage posten først. Jeg havde 7.bedste stræktid, men var 50sek efter Lundanes, som løb mere ligepå.

Post 9-11
Jeg førte an rundt til 10'eren for at være sikker uden at tabe tid, og til 11'eren, som var TV-post.

Post 11-13
Jeg bestemte mig hurtigt for højrevejvalget for at få mest tid på vej og Holmberg løb med, men skråningen op til vejen var forfærdelig med højt græs og brombær. Desuden var det bedre at løbe venstre, så vi tabte 20-25sek på forkert vejvalg. På post 13 var jeg oppe som nr. 15 samlet.

Post 13-14
Jeg havde godt set venstrevejvalget på den store sti, men jeg var overbevist om at det var hurtigst at køre mere eller mindre lige på. Jeg fik dog sat mig fast i noget fældet efter 1/3 del af strækket, og da der desuden var dårlig løbbarhed resten af vejen mistede jeg meget tid på det stræk i forhold til dem der kørte venstre (Lundanes og Holmberg) eller dem der gennemførte ligepå-vejvalget bedre. Tabte 38sek i forhold til Holmberg, og kunne ikke se ham mere.

Post 14-16
Der var ikke så mange andre muligheder end at udnytte stierne mest muligt ligepå til 15'eren, og jeg genemførte strækkene godt.


Post 16-17
Jeg havde ikke fået planlagt langstrækket, og måtte stå nogen sekunder før jeg bestemte mig for let venstre i starten, og så en højrebue på sidste halvdel af strækket. Midtvejs kunne jeg skimte Holmberg foran på stierne. Planen med at tage en højrebue det sidste stykke ind mod posten ændrede jeg, da jeg så hvor tæt skoven så ud, så jeg i stedet løb ned og tog det gule ind i posten. Indgangen var fin, men korrektionen betød at jeg ikke fik taget den optimale linje på sidste halvdel af strækket. Jeg tabte nok i omegnen af 15-20sek. Holmberg stod stadig og drak ved posten da jeg kom, og jeg havde ryggen på ham igen.

Post 17-19
På de to korte stræk var det vigtigt at holde tungen lige i munden, men jeg havde Holmberg foran, og fik lukket hullet helt. Nu lå jeg nr.13

Post 19-21
Til 20'eren var der ikke så meget tvivl om hvad man skulle, men jeg løb forbi Holmberg halvvejs, og følte mig generelt godt tilpas fysisk. Strækproblemtikken til 21'eren havde vi nørdet en del hjemmefra, så jeg vidste hvad jeg ville og fik gennemført det fint.

Post 21-23
Jeg førte an til 22'eren men til 23'eren fik jeg ikke helt styr på det ind i posten, og Holmberg havde posten først, men vi jeg tabte 20 sek. 


Post 23-25
Holmberg løb helt skævt ud fra post 23, og jeg kunne godt se at han læste på det forkerte stræk. Jeg overevejede om jeg skulle sige det til ham, da vores samarbejde fungerede godt, men jeg undlod at gøre det, da det trods alt er VM-medaljer man løber om. Jeg tog mig tid til at finde post 24 og 25 sikkert, og kunne ikke høre ham bagved.

Post 25-27
Ganske enkle stræk, hvor man kunne trykke lidt på stierne efter nogle korte stræk, og jeg var spændt på at høre hvordan jeg lå an på publikumsposten, da jeg ikke havde den fjerneste idé hvad mit løb kunne holde til, med de fejl jeg havde lavet. Det var derfor enormt motiverende at høre at jeg lå 2'er, og kæmpede om top10. Som aftalt fik jeg også at vide at jeg skulle være ekstra koncentreret efter passagen, da det var tricky. Jeg lå nu nr.9, og var over 1 min foran Holmberg.

Post 27-28
Efter de positive beskeder satte jeg automatisk tempoet op, og selvom jeg virkelig prøvede at holde fokus på orienteringen, så gik det galt. Jeg vidste jeg lå for langt til højre på strækket, og jeg synes jeg tog bestik af afstanden ned til skovkanten, da jeg krydsede den store sti. Men selvom jeg drejede venstre, fik jeg alligevel nogle grønne klatter til at ligne og jeg rodede lidt rundt, før jeg endelig fik løbet sydpå til posten. Jeg mistede ca. 45sek på den fejl.

Post 28 - Mål
Jeg begyndte for alvor at blive træt, men fik holdt hovedet koldt og kun tøvet til 30'eren og 31'eren, hvor både Holmberg og Ionut Zinca (som startede 6min før) fik lukket hullet. I spurten tog jeg det aller sidste ud, og fik faktisk taget en placering fra Nordberg, så jeg sluttede som nr. 9.

Opsummering

Jeg er selvfølgelig glad for at være blevet nr. 9 på en VM-langdistance, som er mit klart bedste resultat på den distance nogensinde, og det føles lidt som en grænse jeg har brudt ned, da jeg ikke har lykkes de foregående år. Men teknisk var det ikke nogen god præstation, og at bomme over 5min totalt i en sådan terræntype, er for meget. På den anden side så har jeg også bevist over for mig selv, at drømmen om engang at tage en VM-medalje ikke er urealistisk. Jeg var hele 10min efter suveræne Lundanes, som var i en klasse for sig selv, og 4½min efter Bertuks på 3.pladsen. Det er motiverende at jeg fysisk har løftet mig så meget de sidste par år, og på trods af at jeg mistede 2 måneders løbetræning i april-maj, har kunnet holde formen så godt vedlige. Men for at kunne tage medalje, så bliver jeg nød til at blive bedre teknisk, og ikke mindst mentalt, så jeg undgår de unødvendige bom i starten og efter publikumspassagen. Ikke desto mindre var gårsdagens løb et skridt i rigtig retning og jeg ser frem til at tage kampen op i årene der kommer.

Men først skal der løbes stafet i morgen, og jeg har virkelig fået selvtilliden tilbage efter en tung indledning på VM. Både Søren og Thrane virker også gearede og i god form, og min fornemmelse for hvad vi kan præstere er rigtig god. Der er mange om buddet igen i år, og terrænet gør også at der er endnu flere nationer som kan gøre sig gældende. Jeg tror det kommer til at blive et udskilningsløb, så planen for holdet er at være de sidste der falder fra :)



No comments: