Tuesday 15 March 2011

Portugal 2011

I sidste uge var jeg med det danske landshold i Portugal for at få trænet en masse o-teknik i teknisk krævende terræner og mildt klima. En god kombination hvis du spørger mig...


Jeg fik trænet godt igennem og fik et stort teknisk udbytte på de mange træninger og konkurrencer. De tekniske oplæg omhandlede meget posttagning og retningsløbning, så der var mange korridor- og mangepostbaner.


På de 9 dage vi var afsted blev det til 22 times træning, hvoraf de 17 timer var o-teknisk træning og i tillæg noget alternativ træning og styrke. Ialt fik jeg fundet 426 poster, hvoraf de 395 blev gennemført efter målsætningen, hvilket gav en succesfrekvens på 93%. Den overordnede målsætningen for hele samlingen var at have en frekvens på 95% eller derover, men konkurrencerne de to sidste dage trak desværre frekvensen ned.


Jeg føler at de tekniske basisfærdigheder i kontinentalt terræn efter mange timers o-teknisk træning denne vinter, sidder rigtig godt... i hvert fald på træning. For på de første konkurrencer jeg har løbet har teknikken haltet lidt, så udfordringen fremover bliver at tilpasse teknikken til konkurrencefart. Selvom Portugal O-meeting og Meeting Internacional Arraiolos bare var træningskonkurrencer, hvor jeg kun løb konkurrencefart på nogen af dem, var det stadig fine målepinde for hvordan jeg ligger an i forhold til konkurrenterne. Generelt var jeg godt med, og bedre end jeg har været tidligere år, men havde for mange fejl til at det blev rigtig godt. Heldigvis er sæsonen ikke startet i Norden endnu og der venter mange gode muligheder for at få rettet op på det i foråret.


Fedt var det tilgengæld at se de fleste andre på landsholdet også har fået arbejdet godt i vinter og mange har hævet niveauet fra sidste år. Jeg vil især gerne fremhæve Søren Bob og Maja Alm, som viste på de fleste konkurrencer og både farten og teknikken er på plads, men også Christian Bob, Rasmus Thrane og Signe Klinting er også på vej fremad efter vedvarende skader. I tillæg har Signe Søes nu proklameret at hun for første gang i 1½ år er skadesfri, og selvom hun væltede rundt og slog sig hele tiden, var det fedt at se den glæde og motivation hun har for sporten. Vi var også så heldige at have Søren Schwarz med på et wildcard, og hvis han fortsætter den fremgang og seriøsitet, så går der ikke længe før han er fast mand på landsholdet.


Eksempel på mangepost-træning

Alt i alt en rigtig god samling med en masse kvalitetstræninger, god stemning og dejligt vejr og desuden godt organiseret af Lars, Torbjørn, Tut (og Rasmus Oscar). Det virker som om at de er et godt team og de indtryk jeg har fået af de nye trænerteam er stort set bare positive så det lover godt for fremtiden.



Nu er jeg tilbage i Oslo og skal være her indtil DM Sprint/Ultralang midt i april. Planen er at sætte lidt ned for mængden fra nu af for at løsne lidt på formen til årets første konkurrencer, og desuden bruge den ekstra tid på skolearbejde (som det har været sløvt med de sidste mange uger).

4 comments:

René R said...

Super fed læsning, Tue. Imponerende så professionelt du griber det an. Glæder mig til at følge dig i 2011. Tror det bliver rigtig stort!

Troels N said...

Enig, og hvis du holder stilen fra den mangeposttræning, så kan det stort set ikke gå galt.

Keep up the good work.

Jeg ser frem til yderligere opdateringer.

P.S. Fedt billede i toppen!!

Anonymous said...

"Signe væltede rundt og slog sig hele tiden.." ;)

Anonymous said...

Du er god Tue!