Friday 26 March 2010

Spring Cup - Sæsonstart

I aften starter min konkurrencesæson 2010 med Spring Cup Natstafet, Klassisk i morgen og Stafet søndag.

Det bliver godt endelig at få startet sæsonen og få en status på hvordan træningen er gået i vinter. Det som bliver mest interessant for mit eget vedkommende er at se hvordan det tekniske og mentale vil fungere i en vigtige konkurrencesituationer, da det er noget jeg har arbejdet meget de sidste par måneder. Jeg har bl.a. gennemført 29 o-træninger med høj kvalitet på 30 dage fra midten af februar til midten af marts, og jeg har tydeligt mærket forbedringerne undervejs. Men at lykkes i konkurrence situationer er noget helt andet og egentlig det man stræber efter som o-løber, så det er jeg spændt på.
Spring Cup bliver også en test på hvordan jeg står i forhold til mine EM-forberedelser, da den træning jeg har gennemført i Portugal, Spanien og Danmark har været meget med henblik på hvad der skal ske i starten af juni i Bulgarien. Jeg har derfor forberedt mig mentalt på disse 3 konkurrencer som var det til EM, for at afprøve hvordan presset vil føles når det virkelig gælder. Det vil give nogle indikationer om jeg kan tackle presset og forhåbentlig noget jeg kan bruge senere hen. Jeg oplevede jo sidste år til VM at jeg ikke kunne kontrollere mine nervøsitet, så jeg tror det er vigtigt at prøve lignende situationer af på kroppen før man står på startstregen til et mesterskab. Hvis jeg lykkes nu her, vil jeg kunne bruge de oplevelser til at skabe samme tanker og følelser til EM.
Selvom jeg ikke er i topform rent fysisk, hvilket heller ikke er meningen, bliver Spring Cup resultaterne alligevel vigtige i min videre træning, fordi jeg får et klart og præcist billede af hvor jeg står nu her. Både med min egen præstation og i forhold til andre. Farten har dog også begyndt at komme de sidste par uger, så alt kan ske, og resultatlisten vil altid give et fair svar.

Den klassiske på lørdag bliver selvfølgelig det vigtigste løb, men både på natstafetten i aften og stafetten på søndag stiller vi med et nyt godt hold, med dygtige stafetløbere (Jeppe, RunO og Andreas), så det bliver sjovt at løbe sammen med dem i en konkurrence med mange andre stærke hold.
Ellers så bliver jeg i Danmark resten af påsken, med landsholdssamling på Fanø fra mandag-onsdag, og derefter påskeløb. Og så satser jeg på at sneen i Oslo ligesom sidste år forsvinder over påsken, så jeg kan komme videre med min o-træning i nordisk terræn.

No comments: