Monday 8 August 2011

80,2...

Er det tal jeg præstere i dag på en VO2max test på Team Danmarks Testcenter i Brøndby.


Jeg kan godt lide at få nogle positive bekræftelser på at jeg er klar før et mesterskab, og i år valgte jeg så at ligge en VO2max test med 15% stigning ind som en del af det opsæt. I tillæg til at få målt iltoptagelse, ventilation og laktat på en submax- og en efterfølgende max-test, får man også målt fedtprocent og væskebalance før løbebåndstesterne. De første målinger viste at jeg havde tabt mig 1,2kg siden testen i april og næsten 2,5kg siden VM sidste år. Muskelmassen har dog ligget stabilt på alle testerne, og det betyder jo derfor at fedtprocenten, som før har ligget i overkanten, nu ligger som den skal.



Den submaximale test viste ikke nogen stor forbedring rent talmæssigt pga høje laktatværdier, men følelsen var den bedste jeg har haft nogensinde, og det bekræfter at jeg har vænnet kroppen til at løbe med højere mælkesyrekoncentrationer, uden at det påvirker mig. Max-testen viste både en lille forbedring i VO2max, og at jeg holdt over 30sek længere på samme test som i april. Når nu vægten var gået ned betød det at jeg brød den magiske grænse på 80 ml/min/kg, en forbedring af de 77,3 jeg målte i april og de 74,8 jeg målte i april sidste år. Det lyder måske lidt nørdet, men det betyder fx at jeg en del mere at gå på i modbakker hvor man presser op mod max, hvilket er en vigtig egenskab på de stigninger som kommer i Frankrig. Disse tal betyder også at jeg har fået endnu en bekræftelse at fysikken er på plads, og det ikke er den som bliver en begrænsning, og det giver mig en masse selvtillid og overskud til at kunne fokusere 100% på de tekniske udfordringer.



Udover testen i dag, har den sidste uges tid stået på 2 intervalpas, en langtur i bakker/terræn, nogle joggeture og en mellemdistance jeg løb i fredags. Kenneth havde lavet en VM-mellem finale relevant bane på samme længde, men med lidt mere stigning end de 290m som venter i Frankrig (ca.350m). Terrænet på Vettakollen, som ligger lige hvor jeg bor, er stejlt, tungt, stenet, tæt og grønt, og er noget af det nærmeste man kommer relevant terræn. Jeg løb et ganske godt løb med 2 30sek bom på post 8, hvor jeg mistede retningen midt på strækket og stemplede på en sten i ringkanten, og post 11 hvor jeg aldrig så posten (toiletpapir) før jeg ramte stien bagved. GPS'en havde dog en del afvigelser i starten (post 1,2,3,6 især), hvor jeg ellers løb godt. Tiden blev 47min45sek, hvilket jeg var tilfreds med, selvom det er vanvittige 15min efter stipuleret vintertid til VM (33min). Der er ikke mange der har været langt under 9-10min/km på de mest relevante træningskort, så jeg tror fredagens træning var rigtig relevant.


Ellers var jeg i Göteborg til min storebrors bryllup i weekenden, hvilket var en nogle fantastisk fine dage med venner og familie. Nu er jeg også officielt flyttet ind i lejligheden her ved Forum i København, hvor jeg skal bo og studere indtil jul. Og på onsdag rejser vi så til Frankrig for 7'ende gang for mit vedkommende i denne sæson, og det bliver godt snart at skyde årets højdepunkt i gang.

4 comments:

Mikkel said...

Fantastisk test Tue, du virkede også rigtig stærk på intervallerne i onsdags. Det skal blive fedt at følge dig til VM.

Rasmus Søes said...

Yes baby! Velkommen til hovedstaden- det blir lir!

rossmaxmo said...

Superman! Vi ses næste uge :P

Erikmyg said...

Sejt mand! Held og lykke til VM. Jeg bor 5 min fra Forum, så sig endelig til, hvis jeg skal rykke dig og din lave fedtprocent rundt i Søndermarkens stejle grønne bakker.
/Erikmyg