Wednesday 17 November 2010

Se Verdensmesteren bomme i Frankrig!

De sidste 8 dage har jeg tilbragt i Frankrig sammen to norske gutter med de velklingende navne, Carl og Hans Gunnar.

Vi har haft en masse VM-relevante træninger, og har været heldige med gode træningsforhold, da der stort set har været snefrit i alle terræner. Jeg fik lidt ondt i mit klassiske dårlige venstre knæ, efter sæsonen sluttede fordi jeg var for uforsigtig i min overgang fra konkurrencer, til mere basistræning med bl.a tung styrketræning. Og krydret med meget kulde i Norge og frost og is overalt begyndte knæet at brokke sig. Jeg har fået undersøgt det ordenligt og de kan konstatere at jeg naturligt har lidt skæve knæskaller og derfor er meget sårbar for at overbelaste et lille ledbånd på indersiden af knæet (jeg har døjet med samme skade i foråret 2008 og 2009). Vejen frem er meget stabiliserende styrketræning og roligere overgange i træningsperioderne. Jeg har derfor brugt meget tid på at få det trænet ordentligt op, men jeg var stadig meget usikker på hvor meget jeg kunne løbe her i Frankrig.
Det har dog gået over al forventning og jeg har løbet 11 o-tekniske træninger, med over 12 timers effektiv o-teknik uden de store problemer. Vi har trænet mange forskellige momenter, og eftersom at samlingen er arrangeret af os selv, har vi løbet uden poster på alle træninger, hvilket har været krævende. Men det har også givet god kvalitet på træningerne fordi man bliver nød til at være 100% koncentreret, ellers så mister man fuldstændig kontrollen i det her terræn (se eksempel under...)

De første 5-6 dage boede vi i Annecy, og trænede stort set bare på World Cup kortet fra oktober (Le Grand Roc) og på Montagne de Bange som er et af de mest krævende terræner, løbsteknisk og teknisk, jeg nogensinde har løbet i. Det fede med terrænerne her er at man kan have adskillige træninger på dem uden at føle sig kendt. Vi havde også en enkelt træning på kortet helt ind til embargoen (Le Revard), men der lå der 10-15cm sne mange steder, så det var ikke så fedt.
De sidste par dage har vi været i Les Rousses, i nærheden af der hvor vi løb mellemdistancen i World Cup-finalen, bare på den franske side. Der kom dog lidt sne, men inde i skoven har det været fint at løbe. Terrænerne her har ikke været lige så teknisk krævende som det bliver tilfældet til VM næste år, men til gengæld er de meget relevante for VM 2012 i Schweiz og fortsat god teknisk træning.
Undervejs har vi haft en konkurrence mellem Danmark (Tue) vs. Norge (Carl), i forskellige tekniske momenter og træninger, og der endte det selvfølgelig med en sikker sejr til Danmark på 4-3. Vi har konkurreret i:
1) Bedste tid på mellemdistance på Montagne de Bange (DK-NO 0-1)
2) Mindst tidstab på mangepost på Le Grand Roc (DK-NO 1-1)
3) Flest velgennemførste poster på mangepost på Montagne de Bange (DK-NO 2-1)
4) Tage de bedste trasseer på Le Grand Roc (DK-NO 2-2)
5) Fællesstart på Le Grand Roc (DK-NO 3-2)
6) Mindst tid ude af korridor på Le Revard (DK-NO 3-3)
7) Bedst mulig gennemføring (vejvalg/posttagning) på Le Sauget (DK-NO 4-3)
8) Finale: Fællesstart med gaflinger på Lamoura - NO = DNS (DK-NO 4-3)
Norge havde chancen for at tage sejren, da finalen i dag talte dobbelt, men Norge valgte ikke at stille til start og så var det allerede afgjort inden start. Se nedenfor hvorfor Norge bl.a ikke vandt holdkonkurrencen...
I morgen vender vi næsen tilbage til fryseren i Oslo, med en bedre fornemmelse for hvad der venter om 9 måneder. I Oslo er der efter sigende ikke er langt til at man kan gå på ski, så starter vintertræningen for alvor.
Her bommer Carl...
Mangepostbane på Montagne de Bange, mine vejvalg, 52 af 60 velgennemførste poster holdt til sejr.
Finale, "fælles"start på Lamoura, mine vejvalg

4 comments:

Carl Waaler Kaas said...

Tue, jeg hadde tenkt å skrive på min hjemmeside at det har vært hyggelig å være på tur med deg. Men etter dette får vi se...;)

Anonymous said...

Jeg har allerede 1t45min ski i benene, så bare tag kontakt så tager vi en tur! Nydelige forhold fra Movann.
Kenneth

Unknown said...

find thisover at this website my companythat site have a peek at this web-siteadditional reading

Anonymous said...

palm angels clothing
birkin bag
off white shoes
jordan shoes
jordan shoes
kd shoes
air jordan travis scott
off white clothing outlet
golden goose sneakers
yeezy